"Kotisivut ovat asiakaspalvelija ja asiakaspalvelija on se joka sopeutuu"

Kotisivupalvelu JYRKINEN  Seppo Jyrkinen  0400 556 182  Lentäjäntie 4 B 15  53600 Lappeenranta  seppo ät jyrkinen.fi

Kotisivujen analyysi

Oletko milloin teettänyt analyysin omista sivuistasi pätevällä asiantuntijalla? Kannattaisi teettää, sillä sinun asiakkaasi tekevät sitä joka päivä. Omia sivujaan ei kenenkään kannata pahemmin vilkuilla, sillä jokainen on sokea omille virheilleen!

Asiakaspalvelutilanne alkaa heti kun sivut latautuvat asiakkaan näytölle. Asioiden sujuvuus on ykkösasia, miellyttävä ulkonäkö tukee sitä. Asiakkaan tulee ymmärtää sivuston tarjonta ja oivaltaa navigointi.

Eri tietokoneilla sivut näyttävät erilaisilta ja joskus yhdessä koneessa hyvännäköiset sivut ovat kammottavia toisessa koneessa.

Suurimmat syyt eroihin:

eri käyttöjärjestelmät (Windows, Mac ja Linux maailmat eri vaihtoehtoineen ja kännykkäversioineen)

eri valmistajien selaimet (Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Opera, Safari jne)

erilaiset näytöt (toimistoissa tarkkuudet 1.024 ... 1.920 px, minkä lisäksi tabletit ja kännykkänäytöt)

asiakkaiden omat asetukset

monet muut tekijät

Hyvään asiakaspalveluun kuuluu, että asiakas saa hoidettua asiansa juohevasti. Sivujen on kyettävä palvelemaan häntä teknisistä eroavuuksista riippumatta.

Teknisiä seikkoja

Sinun asiakkaasi silmät ovat hänen omat silmänsä. Hän on myös itse valinnut omat laitteensa ja ohjelmansa. Ja hänen kokemuksensa internetistä on taatusti pienempi kuin uusinta uutta tarjoavan nettinörtin.

Fonttikoko
Huononäköinen asiakas lukee mieluiten isokokoista tekstiä ja teräväsilmäinen kännykänkäyttäjä tulee toimeen pienellä. Ja yhä useammin internet-sivuja tykitetään seminaarihuoneen seinälle ja asetukset säädetään sopiviksi. Sivuston on käyttäydyttävä asiallisesti myös silloin, kun tekstin kokoa muutetaan.

Näytön tarkkuus
Näytön resoluutio vaikuttaa sivuihin. Pixelihaarukka on laajentunut voimakkaasti muutamassa vuodessa vanhojen kännyköiden muutamasta sadasta pixelistä graafikon muutaman tuhannen pixelin näyttöihin. Selvät kategoriat ovat kadonneet joskin toimistonäytöillä 1.280px - 1.920px on yleisin. Sivujen skaalautuvuus ja responsiivisuus auttavat asiaa tietyissä rajoissa, mutta jos yritys haluaa satasivuisen sivustonsa toimivan todella hyvin sekä toimistonäytöissä että kännykässä, sen tulee tehdä kahdet eri sivut. Kännykkäinformaation tulee olla tiivistetympää, sillä sadan A4 arkin selaaminen pelikortin kokoisesta näytöstä ei todellakaan ole miellyttävää.

Näytön fyysinen koko
Näyttöjä on eri kokoisia: dataprojektorin seinälle heijastama jättikuva, graafikon isokokoinen näyttöruutu, normaali toimistokone, tabletti, ja pahnan pohjilla kännykät. Fyysinen koko on löysästi naimisissa näytön pixelimäärän kanssa eli suuri koko yleensä tarkoittaa suurta pixelimäärää. Ei kuitenkaan aina. Softa-asetuksilla sivut säädetään ihmiselle sopiviksi laitteen fyysisistä mitoista riippumatta ja sivujen tulee mukautua tähän. Sivut voidaan suunnitella siten, että ne skaalautuvat tietyissä rajoissa, mutta kännyköiden näytöt asettavat omat vaateensa.

Värit
Jotkin sävyt voivat tuntua miellyttäviltä tietyssä tilanteessa, mutta fontin koon, tyypin, värin, taustavärin, näytön, näytönohjaimen ja selaimen yhdistelmä voi olla "mitä tahansa". Voimakkaasti yleistynyt ja visuaalisesti usein miellyttävä harmaa teksti harmaalla taustalla on huononäköiselle todella inhottava valinta. Noin 15% ihmisistä omaa selvästi poikkeavan värinäön ja osa asiakkaista on ihan oikeasti värisokeita. Vaan heidän lompakossaan olevalla eurolla on ihan sama ostovoima kuin muidenkin.

Flash, Pop Up, Java, Evästeet...
Ärsyttäviä ja aika moni on asettanut selaimeensa kruksin kohtaan "estä pop-up". Silti hänenkin tulee saada yrityksen sivuilla oleva informaatio, joka toki on tyrkyttämistä tärkeämpää. Erikoisuuksia on syytä käyttää ainoastaan hyvin perustein. - BtoB maailmassa asiakas on pomo ja kotisivujen tulee totella. Viihdemaailmassa sen sijaan viihde vie ja asiakas ottaa sen vastaan.

Selainerot
Sivut näyttävät hieman erilaisilta Firefoxilla, Chromella, MSIE:llä, Safarilla ja Operalla. Ja saman selaimen eri versioissa on eroja. Selainvalmistajat käyvät sotaa toisiaan vastaan ja kaverin kampittaminen on sallittua. Olkoonkin, että pikkutekijäksi kutistunut Microsoft on alkanut huomioida standardeja entistä paremmin.

Odottaminen
Yksikään asiakas ei halua odottaa ja suuren PDF:n latautuminen voi kestää pitkään. Suuri osa asiakkaista karsastaa PDF-tiedostoja niiden hitauden takia. Myös liikkuva kuva hidastaa sivujen latautumista. Viime vuosina ovat lisääntyneet kytkökset muille sivuille; erilaiset seurantakoodit (asiakasvakoilu) ja sivun kasaaminen erillisistä palikoista aikaansaavat asiakasta ärsyttävää poukkoilua ja hidastelua.

Sivujen sisältö

Asiakkaalle tulee tarjota sitä, mitä hän haluaakin. Kilpailija on vain muutaman hiirenklikkauksen päässä. Pakottaa et voi!

Laatu
Mikä onkaan laatua internetissä? Asiasivujen tärkein kriteeri on sisällön laatu; sen asiapitoisuus, paikkansapitävyys, ajankohtaisuus, ainutlaatuisuus jne. Että asiakas ihan oikeasti arvostaisi niitä - ja laittaisi sivut suosikkeihinsa tai kirjanmerkkeihinsä ja tulisi ensi kuussa uudestaan.

Ajankohtaisuus
Päivitetäänkö sivuja sopivaan tahtiin vai onko "Uutisia" otsikon alla vuosia vanhaa materiaalia? Aika-ajoin on syytä laittaa kokonaan uutta materiaalia, sillä jos sivut pölyttyvät, ne putoavat pois käytöstä.

Yhteystiedot
Löytyvätkö helposti? Yrityksen puhelinnumero on kotisivujen etsityimpiä tietoja, vaikkei se sivujen kohokohta olisikaan. Puhelinnumerolle oikea paikka on sivujen yläosa.

Hakupalvelut
Google, Yahoo, Bing ja mitä tulevaisuus mukanaan tuokaan. Niiden tulee löytää sivut ja nimenomaan tuotteitten kautta. Jos tuotteita on runsaasti, ne on priorisoitava. Löydettävyys on helppo testata.

Sivuston rakenne

Uudelle asiakkaalle kotisivut ovat aina labyrintti, josta hän joutuu kaivamaan tiedon esille. Koska asiakas on tuomassa sinulle rahaa, se kaivaminen kannattaa tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi.

Selkeys
Pienetkin sivustot ovat ensikertalaiselle helposti sekavat. Sivujen rakenteen tulee olla sellainen, että ensikertalainen saa siitä helposti kokonaiskuvan. Että hän heti tajuaisi, minkä linkin takaa tieto löytyy. Ja pystyy löytämään mielenkiintoisen sivun vielä viikonkin päästä, kun selaimen sivuhistoria on jo kadonnut.

Hyötyala
Montako % näyttöruudun pinta-alasta on asiakkaalle hyödyksi? Kännyköillä % lukema on todella suuri, toimistonäytöillä usein keskinkertainen, mutta haarukkapaloiksi tehtyjen tablettisivujen kohdalla se on todella ongelmallinen. Asiakkaalle voidaan näyttää suuria kokonaisuuksia, tai sitten hänet voidaan laittaa kulkemaan luukulta luukulle kuin valtion virastoissa ainakin. - Tiedoksi: hiiren tökkiminen ei ole kivaa. Se on työterveysongelma. Myös kännykät toimittavat ihmisiä työterveyshuoltoon, mutta eivät huonon tilakäyttösuhteen, vaan tolkuttoman kelaamisen vuoksi.

Ulkonäkö vaiko asia?
Grafiikan tulee ohjata ihmisen silmää ja tukea informaation välittämistä. Internet tulvii kauniita kuvia ja monumentaalisia ulkonäköjä, mutta ostava asiakas kaipaa jotain muuta. Hyvänä esimerkkinä www.google.com, jota tylsempää - ja suositumpaa - sivua saa etsimällä etsiä!

Nettikieltä
Internetissä teksti tulee muotoilla hieman eri tavalla kuin paperilla. Tulee käyttää lyhyitä lauseita, mutta silti sujuvaa suomea.

Asiakkaan saama hyöty

Mikä on se syy, jonka vuoksi asiakas palaisi uudestaan sinun sivuillesi?

Mitä asiakkaat kotisivuista hyötyvät? Tämä on ankara kysymys. Vakioasiakkaat pitävät yritykset ja sivut hengissä, joten tulee olla selvä syy sille, miksi joku palaisi uudestaan yrityksen sivuille.

Se, mitä yritys haluaa asiakkaalle tarjota, on usein eri asia kuin se, mitä asiakas haluaa ottaa vastaan. Internetissä on pakko olla nöyrempi kuin kaupan tiskillä koska asiakkaasta ei saa otetta. Oxfordin yliopistossa tutkittiin, miten yritykset ja toisaalta asiakkaat halusivat kotisivuilta. Asiakkaat halusivat sivuilta selkeyttä ja nopeutta, liikkuvaa kuvaa pidettiin haitallisena. Yritykset taasen painottivat imagoseikkoja.

Sivujen elementtejä tulee tarkastella kysyen "Mitä minun asiakkaani hyötyy tästä?"

tekstikappaleet

otsikot

valokuvat

taustakuvat

erikoisefektit (liikkuva kuva yms)

muut elementit

Mitä paremmin sivut vastaavat asiakkaan tarpeita, sitä suuremmalla todennäköisyydellä asiakkaasta tulee vakioasiakas. Aivan kuten elävässäkin elämässä.

Kotisivupalvelu Jyrkinen • Kopiointi sallittu lähde ilmoittamalla