"Verkkokauppa vaatii paneutumista siinä missä tavallinenkin kauppapaikka"

Kotisivupalvelu JYRKINEN  Seppo Jyrkinen  0400 556 182  Lentäjäntie 4 B 15  53600 Lappeenranta  seppo ät jyrkinen.fi

Verkkokauppa - ohjeita verkkokaupan suunnitteluun

Verkkokauppa kuulostaa helpolta ratkaisulta, mutta menestyäkseen se tarvitsee aivan samanlaisen paneutumisen kuin kadunvarren myymäläkin.

Bisneksen on oltava siellä, missä asiakkaatkin ovat. Periaatteessa verkkokauppa on aina yksi tarkasteltava vaihtoehto. Verkkokaupan tekninen toteutus on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta.

Sähköposti on varteenotettava - ja halpa - vaihtoehto pienelle "verkkokaupalle".

Verkkokaupan ominaisuuksia

Verkkokauppa on paikka, josta asiakkaat tilaavat tuotteitasi. Se ei myy niitä automaattisesti, vaan siihen "myymiseen" tulee paneutua erikseen.

Verkkokauppa vastaa postimyyntiluetteloa tai suurmyymälää. Oikeastaan myyjä ei ole lainkaan myyjä vaan ainoastaan tavaran välittäjä. Yksi rahaa keräävä porras valmistajan ja ostajan välissä.

Omaa valmistusta omaaville yrityksille verkkokauppa antaa selviä etuja, mutta eri valmistajien tuotteita välittävien kauppiaiden on erikseen osattava perustella olemassaolonsa asiakkaalle.

Mikä on verkkokaupan idea? On helppo ajatella, että verkkokauppa on halpa kun se myy itsekseen. Toinen puoli tarinaa on, että miksi asiakas ostaisi juuri tästä kaupasta? Harvalla ostajalla kehittyy verkkokauppaan samanlaisia tunnesiteitä, kuin elävän elämän kauppoihin ja ihmisiin. Verkkokauppamaailma toimii todella kylmillä kapitalistisilla periaatteilla ja siellä jylläävät vahvemman oikeudet.

Yleisin asiakkaan valintaperuste kuluttajatuotteissa on hinta. Hintoja voidaan vertailla jopa automaattisesti ja jos kilpailijan hinta on 1 sentin verran halvempi, niin vertaileva automaatti tarjoaa häntä listansa ensimmäisenä. Erityisen vaikea tilanne on valmiiksi paketoiduilla tuotteilla: akkuporakone on identtinen joka kaupassa!

Jotta kauppa syntyisi, asiakkaan tulee

päätyä verkkokaupan sivuille

ryhtyä etsimään tuotetta juuri siitä kaupasta

löytää tuote

todeta, että tuote on juuri se mitä hän on etsimässäkin

luottaa tavaran toimitukseen

päätellä, että juuri tästä kaupasta kannattaa ostaa

toteuttaa ostos

ottaa tekemänsä ostos vastaan

todeta, että sai juuri sitä mitä oli etsinytkin

Pikkuostoksissa yllä oleva lista toimii sellaisenaan, jopa lyhennettynä.

Tärkeissä ostoksissa yllä kuvattu sen sijaan on ainoastaan ostoprosessin loppuvaihe. Todellisuudessa asiakas on vieraillut useissa verkkokaupoissa ja mahdollisesti myös elävän elämän kaupoissa ja vertaillut tuotteita, toimittajia ja hintoja.

Verkkokauppaan hyvin sopivien tuotteiden tunnusmerkkejä

asiakas tuntee tuotteen ja on vakuuttunut sen laadusta (tunnetun kirjapainon painama kirja)

kulutustavaraa, jota asiakas voi ottaa pienen erän kokeeksi (suodattimia)

halvat tuotteet, jolloin ostajan menetys on pieni vaikka tuote ei vastaisikaan odotuksia

muita edullisemmat hinnat; hintoja on poikkeuksellisen helppo vertailla (eräs verkossa myynnin huomionarvoisimpia seikkoja)

ainutlaatuiset tuotteet, jotka asiakas kyllä tuntee, mutta joita hän ei muualta saa

ylivoimainen logistiikka ja tämän edun selkeä esiintuominen

Verkkokauppaan huonosti sopivien tuotteiden tunnusmerkkejä

henkilökohtaisesti räätälöitävät tuotteet

tuotteet, joita asiakas tuntee huonosti

erikoiskoulutusta vaativat tuotteet (toisaalta myymällä räätälöity koulutus tuotteen kanssa saadaan ainutlaatuinen tuote mikä on vahva markkinaetu)

kalliit tuotteet

asiakkaalle tuntemattomien valmistajien tuotteet

tuote, josta ei saa kattavasti tietoa internetin avulla

Verkkokaupan toteutus maksaa

Nyrkkikaava: pienen verkkokaupan rakentaminen tulee maksamaan 2.000 euroa ja vuosikustannus 1.000 euroa. Hintavaihtelut erittäin suuria.

Puhtaalta pöydältä räätälöity verkkokauppa on kallis ratkaisu; tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja.

Valmiiksi tehdyt verkkokauppaohjelmat saattavat vaikuttaa erittäin käteviltä ratkaisuilta, mutta kaikessa on omat kulunsa ja rajoitteensa. Valmista kauppaohjelmaa käyttävä yritys saa halvemmalla valmiiksi jotakin, mutta ainoastaan ohjelman omilla ehdoilla.

Verkkokaupan muistilista - kustannukset:

Verkkokaupan tilaajan oma suunnittelutyö. Myös yrittäjän oma työaika maksaa rahaa; se on pois jostain muusta.

Tuotteiden valokuvaukset ja kuvankäsittelyt. Verkkokaupassa valokuvien merkitys on elintärkeä, sillä tuotteen konkreettinen käsittelymahdollisuus puuttuu. Tulee käyttää ainoastaan laadukkaita valokuvia. "Kunhan jotain on" periaatteella ei verkkokauppaa kannata lainkaan rakentaa.

Tuotekuvaukset asiakkaan näkökulmasta. Tunteeko ostaja tuotteen ja jos ei tunne niin mitä siitä tulee kertoa. Ostotilanteessa ei ole keskusteluyhteyttä joten tuote on kuvailtava asiakkaan tarpeet ymmärtäen. (toisaalta keskusteluyhteyden rakentaminen maksuttomalla puhelulla tai verkkopalvelulla antaa myyjälle kilpailuedun)

Graafinen suunnittelu on tärkeämpää ja vaativampaa kuin "normaaleilla" kotisivuilla. Ei alkuunkaan riitä, että sivut ovat hyvän näköiset. Ulkoasun tulee tukea ostotapahtumaa.

Sivuntekijöiden paneutuminen asiaan, yrittäjä yhdessä verkkokauppoihin erikoistuneen nörtin kanssa.

Sivujen tekninen toteutus. Ja onko tuotteiden määrä 10 vaiko 10.000?

"Valmiskaupan" aloitusmaksu. Joillain valmiskauppoja myyvillä operaattoreilla on aloitusmaksu, joillain ei.

"Valmiskaupan" kuukausimaksu ja/tai vuosimaksu.

"Valmiskaupan" rojalti myynnistä - onko sellaista?

"Valmiskaupan" lisämaksut lisäpalveluista. Kaupan pilkkominen Lego-palikoiksi on hyvä ominaisuus kokeneen kaupanrakentajan kannalta, mutta painajainen ensikertalaiselle.

Luottokunnan maksut kun asiakas maksaa pankkiin verkon kautta.

Luottotappiot - riippuu maksumenetelmästä kuten elävässä elämässäkin.

Verkkokaupan markkinointi edellyttää panoksia siinä missä minkä tahansa kaupan markkinointi. Kuinka asiakkaat tietävät, että kauppasi on olemassa? Googlaus sanalla "verkkokauppa" tuottaa miljoonia osumia.

Puhelinpalvelun kustannukset. Asiakkailla on kuitenkin kysyttävää. Ja jos sitä on paljon niin se samalla kyseenalaistaa itse verkkokaupan toteutuksen ja/tai tarpeellisuuden.

Tuotteiden toimituskustannukset: pakkaustyö, pakkausmateriaali, postitus. Vai noutaako asiakas itse ostoksensa?

Verkkokaupan päivitykset teettävät kustannuksia sekin. Tuotteet, hinnat, alv:t, varasto tyhjä -ilmoitukset.

Verkkokaupan aktiivi kampanjointi vaatii paljon resursseja. Eräs verkkokaupan ideoista on tuotetarjousten aktiivi esiintuominen.

Kotisivupalvelu Jyrkinen • Kopiointi sallittu lähde ilmoittamalla