"Googlessa esiintulo on kamppailua paikasta auringossa"
Jyrkisen logo

Hakukone­optimointi

Internet on rajaton metsä, josta hakukoneet löytävät sivuja miljoonittain. Jotta yrityksen kotisivuista olisi hyötyä, on asiakkaan ensin löydettävä ne. Itsestään selvä asia, mutta esiintulo miljoonien muiden joukosta ei ole lainkaan itsestään selvä asia. - Ja yritys, jota asiakas ei löydä verkosta, on yritys, jota ei ole olemassakaan.

Mikä on löydettävyyden merkitys? Se on vastaus kysymykseen: "Mikä on uuden asiakassuhteen arvo?"

Hakukone "etsii" täysin uusia asiakkaita ja Google on oikopolku asiakkaan luo.

Löydettävyys internetissä

Hakukoneoptimointi auttaa yrityksen sivuja sijoittumaan Googlen listauksen ensimmäisille sivulle, parhaimmillaan ykköseksi.

Google on kaikkialla läsnä oleva oraakkeli, jolta kysytään, että "Kuka tietää, kuka myy?" Se tarjoaa yrityksen tuotteita asiakkaalle juuri sillä hetkellä, kun hän niitä etsii ja on valmis ostamaan.

Yritys saa merkittävän edun, mikäli se saa kontaktin asiakkaaseen jo siinä vaiheessa, kun tämä vasta etsii tietoa. Yritys pääsee kertomaan oman näkemyksensä siitä, mikä on oleellista ja mikä ei. Samalla esiintulo varmistaa sen, että yritys on mukana toimittajia valittaessa.

Hakukoneoptimointi

Asiantuntija saa yrityksen sivut listausten kärkipäähän useilla eri hakutermeillä. Kuinka tämä tapahtuu, riippuu asiantuntijasta, ja hänelle myönnetyistä resursseista sekä tietenkin kilpailutilanteesta. Jokaisella optimoijalla on oma tekniikkansa, eikä yhtä yleistä menestyksen kaavaa ole olemassa. Aina joskus esiintyvä ilmaus "valmiiksi optimoitu" on vähintäänkin harhaanjohtava.

Optimointi on kokemusperäinen taitolaji. Se ei ole mekaaninen "rasti ruutuun" menetelmä.

Parhaisiin tuloksiin päästään, kun hakukoneet otetaan huomioon jo sivuja suunniteltaessa. Tällöin tehdään valintoja, joilla on suuri merkitys sivujen menestymiselle. Graafisella ilmiasulla ei voida parantaa menestystä, mutta liiallisuuksiin vietynä se voi estää esiintulon. Google on tietokone, eikä se ymmärrä mielikuvamarkkinointia, joten sellaisen varaan rakennettujen sivujen menestys on vaikeaa.

Hakukoneissa menestymiseen ei ole olemassa helppoa oikotietä; sivujen "Keywordsit" ovat arvottomia. Google muuttaa kriteereitään jatkuvasti ja sen listoilla menestyminen edellyttää kehityksen jatkuvaa seuraamista. On normaalia, että sivujen sijoitus vaihtelee kymmeniä pykäliä, vaikka niiden sisältö onkin muuttumaton. Menestyminen Googlessa on kokemukseen pohjautuvaa kamppailua paikasta auringossa – kuten reaalimaailmankin markkinointityö.

Allekirjoittaneella on useasti ollut etuoikeus seurata, kuinka sivut, jotka alkuaan eivät ole lainkaan tulleet esiin Googlessa 1.000 ensimmäisen joukossa, alkavat parantaa sijoitustaan. Ensin ne ovat ilmestyneet 500 huonommalle puolelle ja sen jälkeen muutoksia on tapahtunut ensin kuukausittain, sitten viikoittain. Lopulta nousu Googlen etusivulle kruunaa odotuksen.

Kirsikkana kakun päällä on sivujen sijoittuminen Googlen ykköseksi. Sitä ei ihan joka kerta tapahdu, mutta joka kerta se tuntuu yhtä hyvältä.

Löydettävyystesti

Asiakas löytää joko sinut - tai kilpailijasi. Ja vain yksi tekee kaupat ja muut ovat hävinneitä.

Googlen focus on uusien asiakkaiden löytämisessä.

Löydettävyyttä on tulkittava sen valossa, kuinka tärkeää tuotteen löytäminen on asiakkaalle ja mikä on kilpailutilanne.

Sekin on mahdollista, että vaikka yrityksellä onkin kotisivut, ne eivät tule lainkaan esiin Googlessa. Joko kilpailu on liian ankaraa, tai sivut on tehty tekniikalla, jota Google ei hyväksy.

Hakukoneiden tuloksissa on oltava – tuotteesta riippuen – muutaman kymmenen ensimmäisen joukossa. Sen sijaan sijalla 150 oleva yritys ei koskaan saa tarjouspyyntöä; sitä ei ole lainkaan olemassa.

Etsi oma yrityksesi verkosta googlaamalla niillä tuotteilla, joita yrityksesi myy. Jokainen hakusana muodostaa "oman maailmansa". Vaikka jollain sanalla menestys olisikin erinomainen, niin toisella sanalla yritys ei välttämättä tule lainkaan esiin.

Mikäli BtoB maailmassa toimiva yritys sijoittuu satojen sivustojen joukossa:

etusivulle - arvosana on erinomainen
sivuille 2 tai 3 - arvosana on hyvä
sivuille 4, 5 tai 6 - arvosana on keskinkertainen
sivulle 7 tai huonommin - arvosana on heikko

Käsi sydämelle: onko yritystäsi lainkaan olemassa?

Asiakkaan näkökulma

Ulkopuolisen silmissä kotisivut ovat yhtä kuin yritys ja yritys on yhtä kuin tuote. "Ford" tarkoittaa ajoneuvoa.

Hakukone Googlea käytetään Suomessa kymmeniä miljoonia kertoja joka päivä, vuositasolla miljardeja kertoja. Muitakin hakukoneita löytyy (Yahoo, Bing ym), mutta Googlella on yli 90% markkinaosuus.

Uusi asiakas etsii internetistä tuotetta, ei yritystä. Vanhat asiakkaat sen sijaan käyttävät puhelinta, eivätkä kotisivuja liiemmälti vilkuile.

Google arvioi sivujen laadullista sisältöä tarjoten etusivullaan parhaaksi katsomiansa sivuja. Se on eräänlainen asiantuntijan laatima paremmuusjärjestys.

Itse asiassa internet on tavattoman julma paikka: se tarjoaa menestystä vain joillekin sivuuttaen muut. Hakukoneet käyttävät yhteiskunnassamme hirvittävän suurta valtaa!

Hakukoneet yhteiskunnassa

Hakukoneet ovat hyviä, koska ne

ovat aina tarjolla, kännykässäkin
pystyvät arvioimaan sivuston laadukkuutta
ovat niin yksinkertaisia, että "kaikki" osaavat käyttää niitä
tyrkyttävät - toistaiseksi - vain rajallisen määrän mainoksia
eivät laskuta kotisivujen omistajaa (myyjää) eivätkä hakukoneiden käyttäjää (ostajaa)

Hakukoneet ovat arveluttavia, koska ne

käyttävät hirvittävän suurta taloudellista ja yhteiskunnallista valtaa amerikkalaisella näkökulmalla
lisäävät Google Mapsin kaltaisia omia elementtejään hakutuloksiin mikä suuntaus tullee todennäköisesti voimistumaan (tosin EU on jo alkanut kiinnittää asiaan huomiota)
tarjoavat hirvittävät määrät eri sivuja, joskin niiden karsinta on mahdollista
kanavoivat ihmisten ajattelua yksityiskohtiin laajojen kokonaisuuksien asemesta
ovat luonteeltaan fast-foodia

Hakukoneiden manipulointi

Autojätti BMW joutui boikottiin, kun se esitti Googlelle ja tavallisille asiakkaille erilaisia sivuja.

Hakukoneoptimointi liian innokkaasti toteutettuna muuttuu hakukoneiden manipuloinniksi.

Google arvioi jokaisen sivun kohdalla, onko sivu tehty manipulointitarkoituksella. Mikäli se "päättelee", että sivuntekijä yrittää parantaa sijoituksia sopimattomalla tavalla, sivut joutuvat boikottiin. Tämä tarkoittaa, että sivut eivät ilmesty Googlen listaukseen.

Boikottiin voi joutua myös tahattomasti, jos sivuntekijä ei tunne hakukoneiden käyttäytymistä. Ihmissilmälle moitteettomat sivut voivat sisältää koodinpätkiä, jotka Google tulkitsee manipuloinniksi.

Hakukoneiden muuttaessa omia arviointikriteereitään, ne eivät ilmoita asiasta mitenkään. Tämä aiheuttaa joskus ikäviä yllätyksiä aikaisemmin hyvin menestyneiden (jopa etusivulla olleiden) sivujen pudotessa listassa monta pykälää alemmas.

Hakukoneoptimointi on kokemukseen pohjautuvaa arkipäivän työtä. Se ei ole kikkailua koodilla.
Kotisivupalvelu Jyrkinen
0400 556 182
seppo ät jyrkinen.fi