"Hyvän formulakuljettaja ei yksin riitä – koko paketin on oltava kunnossa!"

Kotisivupalvelu JYRKINEN  Seppo Jyrkinen  0400 556 182  Lentäjäntie 4 B 15  53600 Lappeenranta  seppo ät jyrkinen.fi

Kotisivujen kriteerit BtoB maailmaan

Kotisivut tulee suunnitella asiakasta varten, asiakkaan ehdoilla. Ei omaa egoa varten.

Yritysmaailmaa palvelevien kotisivujen tulee toteuttaa useita eri kriteerejä, jotta tietoa hakeva asiakas tutustuisi niihin. Ja joka portaalla yritys menettää osan tulossa olleista asiakkaista, mikäli jokin tökkii.

Tämä tarkastelu on tarkoitettu yrityksille, jotka myyvät konkreettisia tuotteita konkreettisille asiakkaille, lähinnä BtoB maailman yrityksille. Voidaan soveltaa myös BtoC yrityksille silloin, kun asiakkaiden ostokriteerit ovat samat - rationaaliset - kuin yrityksillä.

Kotisivujen periaatteista

Mitä vähemmän hiirtä asiakas tarvitsee, sen paremmat sivut.

Asiakasprofiilin ja asiakastarpeiden määrittely tulee tehdä myös internetissä. Mitä yritys on tarjoamassa ja keille? Oman työnsä vuoksi tietoa etsivä yrittäjä kaipaa tyystin erilaista palvelua kuin viihdettä hakeva koululainen.

Ensimmäistä kertaa sivuille tuleva vieras tarvitsee opastusta ja selkeyttä. Vakioasiakas jo tietää sivujesi sisällön ja surffaa siellä kuin kotonaan.

Harvalla asiakkaalla on ylimääräistä aikaa ja mielenkiintoa surffailuun sinällään. Valtaosa haluaa löytää kaipaamansa tiedon ja sen jälkeen jatkaa työtään, jonka internet on pakosta keskeyttänyt.

I Löydettävyys

Kuinka asiakas löytää yrityksen kotisivut?

Yksittäisiä sivuja on maailmassa miljardi poikineen. Kuinka uusi asiakas löytäisi tiensä yrityksen sinun sivuilllesi? "Jotenkin" on väärä vastaus.

Kotisivujen löydettävyys tulee suunnitella jo niiden rakenteeseen. Sivuja suunniteltaessa ja toteutettaessa tehdään päätöksiä, joiden perusteella hakukoneet löytävät sivut. Tai sitten ovat löytämättä.

Internet on kuin mikä tahansa markkinapaikka: joko asiakkaasi kohtaa sinun yrityksesi, tai sitten ei. Ja vain yksi tekee kaupat ja on voittaja. Kaikki muut ovat hävinneitä.

II Toimintavarmuus

Toimivatko sivut riittävän samanoloisesti eri valmistajan selaimilla, eri kokoisilla näytöillä ja eri...?

Tiedon tarjoaminen ja tiedon etsiminen ovat "vastakkaisia" asioita. Mikäli sivusto on koodattu uusimmalla mahdollisella tekniikalla, niin vanhaa selainta käyttävä asiakas ei saa sivuja auki tai ne toimivat omituisella tavalla.

Alkuvuonna 2015 pöytäkoneselaimista Chromella oli liki 2/3 osuus selainmarkkinoista, Firefoxilla vajaa neljännes. Aikaisemmin selainmaailmaa dominoineella Microsoftilla alle 10%. Lisäksi käytettiin myös Operaa ja Safaria.

Asiakkaita tulee kunnioittaa juuri sellaisina kuin he ovat. Vapaa-ajan asunnolle siirretty vanha kotikone ei ole multimediakeskus. Yrityksellä ei ole varaa osoittaa yhdellekään asiakkaalle ovea vain siksi, että hänen autonsa on hieman iäkkäämpää mallia!

Flashit, Javat, Plug-Init, evästeet ja mitä niitä onkaan. Moderni teknologia on hyvä renki, mutta kammottava isäntä. Taiten käytettyinä erinomaisia höysteitä, mutta sivuja ei pidä rakentaa niiden varaan.

Kotisivuja tehtäessä vanhanaikainen tekniikka on turvallisin vaihtoehto. Sen sijaan netissä surffattaessa uudet selaimet uusine ominaisuuksineen (ml hyvä tietoturva) on paikallaan.

III Nopeus

Sinäkään et halua odottaa - saati sitten asiakkaasi!

Nopeat yhteydet ovat normaaleja ja edellytykset asiakkaitten nopeaan palvelemiseen ovat olemassa. Sitä kannattaa käyttää hyväkseen, sillä jokainen inhoaa odottamista.

Kaikki liittymät muualle internetiin tekevät sivuista hitaita: kun jossain päin maailmaa tökkii, sinun sivusi tökkii! Tämä koskee niin asiakasseurantaan käytettyjä elementtejä kuin näkyvää sisältöäkin. Myös laajat tietokannat ja raskas grafiikka tekevät sivuista hitaita. Ne ovat hitaita sekä verkkoyhteyksissä että asiakkaan koneessa.

IV Oivallettavuus

Kertooko etusivu, mikä on sivuston rakenne? - Asiakas on huono arvaamisleikeissä!

Jotta sivut saisivat vakioasiakkaita, niiden on kyettävä "tarttumaan kiinni" ensikertalaiseen.

Peruskysymys: Miksi etusivullesi päätynyt asiakas alkaisi selata sivustoasi lävitse? Se on kyettävä kertomaan vierailijalle heti alussa, etusivun yläosassa. Hänelle on ensisekuntien aikana tehtävä selväksi, että täällä on juuri sitä tietoa, mitä hän on tullut etsimäänkin. Internetin käytön luonteeseen kuuluu tietynlainen kärsimättömyys, vaatimus "tässä ja nyt". Se poikkeaa voimakkaasti ammattilehden rauhallisesta selailusta.

V Selkeys

Pystyykö ensikertalainen päättelemään, mistä hänen etsimänsä tieto löytyy?

Erityisesti ensikertalaiset tarvitsevat selkeää ja loogista rakennetta. Vanhoilla asiakkailla puolestaan on esitekansio hyllyssään ja tärkeät sivut kirjanmerkeissään.

Sivujen ulkonäkö vaikuttaa niiden selkeyteen. Linkit kannattaa pitää samassa nipussa, niiden värit ja käyttäytyminen mahdollisimman samanoloista kaikilla sivuilla. Grafiikan ja sivunasettelun tulee avustaa tiedon etsintää.

Eräs kriteeri sivujen selkeydelle on asiakkaan tarvitsemien hiirenklikkausten vähyys: mitä harvemmilla klikkauksilla hän selvittää asiansa, sitä paremmin sivut häntä palvelevat.

Jokainen on joskus etsinyt ostettavaa tavarataloiksi kutsutuissa hehtaarihalleissa (joita rakennetaan paremman palvelun väittämällä) ja kuuluttanut järjen käytön perään.

Internetissä sanottavat tulee sanoa suoraan ja unohtaa jännät kikat. Maksava asiakas ei maksa kikoista.

VI Asiasisältö

Asiakkaalle tulee tarjota sitä, mitä hän etsiikin. Muutoin hän hakee sitä kilpailijaltasi.

Laadukkaat sivut pääsevät asiakkaitten kirjanmerkkeihin / suosikkilistoille.

Kaikkien sivujen elämän ja kuoleman kysymys kuuluu: "Mitä asiakas oikeasti hakee kotisivuilta?" Tähän ei asiakas itsekään osaa aina vastata. Se on joskus hieman eri asia, kuin elävässä elämässä.

Mielikuvamarkkinoinnin pelisäännöt eivät toimi internetissä sellaisenaan. Internet on korostetun teknokraattinen maailma, olkoonkin että sen viihteellinen aspekti hallitsee imagoa. Yleinen markkinahuttu ja omakehu kotisivuilla ovat pääsääntöisesti turmioksi. Usko discovalojen paremmuuteen hiipuu ikävuosien - ja prokuran - myötä.

Kotisivupalvelu Jyrkinen • Kopiointi sallittu lähde ilmoittamalla