LTKK:N VUOSIKURSSI 1974
"Mitä olen elämässäni oppinut"

Aarne Huhtala 17.9.2004

ENSIMMÄISEN TYÖPAIKAN HAKEMINEN

Ensimmäisellä työpaikalla on suuri merkitys elämässäsi, sillä se määrää suurelta osin sen suunnan ja tehtäväalueen, jossa tulevaisuudessa tulet työskentelemään. Eli urautuminen alkaa ensimmäisestä työtehtävästäsi.
CV:een kannattaa satsata, sillä se on sinun käyntikorttisi työnhakutilanteessa, mutta vältä standardiformaattia. Liitä myös kuva itsestäsi, mutta vältä huonoa, epäselvää tai epätarkkaa kuvaa.
Sinua ei kuitenkaan valita ensimmäiseen tehtävääsi CV:n perusteella, vaan sen tehtävänä on auttaa sinua pääsemään yksi askel eteenpäin eli haastatteluun.
Kun olet päässyt haastatteluun sinun on annettava itsestäsi kuva, että sinulla on ko. tehtävään oikea pohjakoulutus ja kielitaito. Sujuva englanninkielentaito on nykyään perusvaatimus ja monessa tehtävässä vaaditaan myös muiden kielten sujuvaa hallintaa.
Osoita yritystä kohtaan kiinnostusta. Selvitä yrityksen taustatiedot esim. Webistä, eli mitä yritys valmistaa, missä se toimii jne. jotta voit tarvittaessa tehdä täsmentäviä kysymyksiä haastattelijalle.
Anna itsestäsi vakuuttava ja luotettava käsitys, eli vastaa kysymyksiin selkeästi. Älä kiirehdi vastaamaan, kysymys ei ole tietokilpailusta. Esitä tarvittaessa täsmentäviä kysymyksiä.
Sinun on annettava myös itsestäsi käsitys, että olet aktiivinen, nopea oppimaan uusia asioita ja sinussa on potentiaalia jatkossa myös haasteellisempiin tehtäviin.
Ole rehellinen äläkä tekeydy muuksi kuin olet, vaikka sinun onkin annettava käsitys, että nuoresta iästäsi huolimatta sinulle on jo kertynyt kokemusta. Työnantaja ei halua palkata kokematonta henkilöä, joka tekee kaikki mahdolliset virheet ja maksattaa oppirahat työnantajalla.

MITEN TOIMIN ENSIMMÄISESSÄ TYÖPAIKASSANI

Työtehtävä on kuin päälläsi oleva puku, eli jos tehtävä on sinulle liian suuri, niin se näyttää hassulta, jonka kaikki nopeasti huomaavat. Toisaalta jos tehtävä on sinulle liian pieni, niin se rupeaa aika nopeasti ahdistamaan.
Opettele olemaan aktiivinen, ulospäin suuntautunut ja luotettava, sillä jokainen esimies haluaa sellaisia ihmisiä organisaatioonsa. Varo kuitenkin olemasta suuna ja päänä joka paikassa.
Selvitä oma tehtäväsi ja sinulta edellytettävät asiat, jotta sopeutuisit organisaatioon mahdollisimman hyvin.
Tarjoudu tarvittaessa vapaaehtoiseksi uusiin tehtäviin, mutta vältä tyrkyttämästä itseäsi.
Opettele tuntemaan työkaverisi, niin että pääset sisään työyhteisöön.
Hanki hyvä yleissivistys ja seuraa maailman tapahtumia. Niillä on usein paljon suurempi vaikutus tehtäviin kuin nippelitiedolla.
Hanki itsellesi paljon ystäviä niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin, sillä niissä on elämän suola.
Älä laske tehtyjä tunteja, vaan pidä huoli, että sinulta edellytetyt tehtävät ovat valmiit ajallaan. Ainoastaan aikaansaannokset ja loppuun tehdyt työt merkitsevät.
Pidä listaa tehtävistäsi ja priorisoi niitä tärkeysjärjestykseen jatkuvasti tarpeen mukaan. Tehtävä, joka on sinulle annettu kauan aikaa sitten ei välttämättä ole tärkein, mutta älä myöskään päästä tekemättömiä töitä liian vanhoiksi. Mikäli kukaan ei kysele jonkin vanhan tehtävän perään voit sen yleensä priorisoida viimeiseksi.
Opettele tuntemaan esimiehesi toimintatavat, jotta pystyt ennakoimaan hänen vaatimuksensa. Yllätyt kuinka ennustettavaa ihmisten toiminta onkaan.
Jokaisessa yrityksessä on oma yrityskulttuuri, johtamiskulttuuri, strategia ja toimintatavat. Opettele ymmärtämään myös nämä, sillä niiden avulla pystyt ennakoimaan tulevia tilanteita ja tulevien päätösten vaikutusta sinun tehtäviisi.
Koulutus kannattaa aina. Mieti myös jatkokoulutusta omalla alallasi tai jollain toisella alalla, joka laajentaa omaa alaasi.
Muutaman työvuoden jälkeen huomaat, että on aivan sama minkä peruskoulutuksen olet unohtanut ja se tehtävä, jota hoidat asettaa täysin uusia vaatimuksia ammattitaidollesi.
Ulkomaan komennukset kannattavat aina. Niistä saatava hyöty ei tule ulkomailla-asumisaikana, vaan vasta sen jälkeen uusien tehtävien ja haasteiden muodossa.
Pidä CV:si aina ajan tasalla uusien tehtävien varalta, sillä mahdollisuudet uusiin tehtäviin tulevat yllättäen, mutta sehän onkin jo aivan toisen esitelmän asia.