Skandaalimakkinointi

Seppo Jyrkinen, 09.08.2015 (alk. 6.1.2013)
Se ei ole tyhmä kun höynäyttää, vaan se, joka nielaisee syötin ja kiljuu!

Markkinoinnin tehtävä on tehdä tuote tunnetuksi. Kuinka se toteutetaan, on viime kädessä yhdentekevää. Siksi valheellinenkin skandaali on tehokas, varsinkin jos sellaisen avulla saa SOME-kansan pillastumaan.

Ja kansa on tyhmää omasta halustaan, joten se ei koskaan opi. Huomaat tämän, kun seuraavan kerran törmäät kohulööppeihin ja FB päivityksiin.

Tämä artikkelin ensimmäinen versio kirjoitettiin 2013, paljon ennen trumppien aikaa. Kyseessä on universaali totuus.

Kohujuttuja

Näitä löytyy joka vuosi kymmenittäin. Skandaalijuttuja kannattaa tuottaa, kuin Pietarin trollitehtaassa ainakin, sillä niiden avulla kasvatetaan myyntiä. Ei ihme, että venäläiset kyseenalaistavat länsimaisen "journalismin" paikkansa pitävyyden. He ovat ihan oikeassa, sillä suomalainenkin lehdistö julkaisee surutta paljon sitä ihtiään.

Poimintoja:

YLE sai hirmuisen julkisuuden esittämällä "Mannerheim" ohjelman, jossa tämä oli kuvattu afrikkalaiseksi mustaksi

Ryanair ilmoitti harkitsevansa seisomapaikkoja matkustajakoneisiin, vaikka ilmailulaki sellaisen ehdottomasti kieltää

ruotsalainen sukeltajaryhmä julkisti valokuvia Ruotsin aluevesillä uponneesta sukellusveneestä, mutta jätti kertomatta, että uppoamisella on 2016 peräti 100-v synttärit

Olli Immonen sai lyhyellä FB tekstillään kymmenet tuhannet suomalaiset toistamaan hänen nimeään ja ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa

...tulossa...

Skandaali, markkinointi - ja sosiaalinen media

Erittäin edullista on valjastaa sosiaalinen media - tavalliset ihmiset - tekemään markkinointityötä. Some on alkupanostuksen jälkeen kutakuinkin maksuton tai ainakin erittäin halpa markkinointiväline. Se on myös huoleton, sillä markkinoijan itsensä ei tarvitse käyttää työaikaa kaksisesti. Hän ei myöskään ole juridisessa vastuussa toisten esittämistä väitteistä eikä ylilyönneistä.

Kaiken ydin on tavallista kansalaista kuohuttava skandaaliväite.

Julkaisulle saa suuren julkisuuden, kun esittää siinä suurta ihmisjoukkoa kuohuttavan väitteen. Sen tulee olla niin posketon, että se havahduttaa etenkin yksinkertaisemman osan kansasta. Tulee saada suuret massat liikkeelle.

Älymystöä ei kannata härnätä, sillä se ei ryhdy mekastamaan. Lisäksi älymystön %-osuus kansasta on niin pieni, että se ei riitä kunnolliseen bisnekseen.

Hyvän skandaalin tunnusmerkkejä

Väite on riittävän räikeä (Mannerheim on homo, musta jne).

Se on niin selkeästi väärässä, että myös peruskoulun häthätää suorittanut tajuaa se potaskaksi. Tällöin tyhmempikin uskaltaa esittää mielipiteensä.

Väite on suunnattu koskemaan "suomalaisia" tai "maahanmuuttajia", jolloin jokainen tuntee sen kohdistuvan itseensä (yleistetään tyyliin "maahanmuuttajat ovat", "suomalaiset ovat", "Suomi on" jne).

Suuret massat

Mitä hyötyä on suurista massoista?

Markkinoinnissa suuri määrä kontakteja tarkoittaa suurta julkisuutta ja se puolestaan korreloi hyvän myyntimenestyksen kanssa. On kyse sitten pölynimurin, kirjan, elokuvan, tai poliittisen aatteen myynnistä.

Menestys näet indusoi menestystä ja myönteiseen oravanpyörään päässyt saa runsaasti julkisuutta vähällä vaivalla. Julkimo voi kirjoittaa kirjan tai tehdä televisioon realitysarjan itsestään. Laadun ei tarvitse häikäistä, sillä julkisuus sinällään takaa menestyksen.

Miksi inferno?

Roisi väite havahduttaa, mutta se yksin ei riitä. Paloa tulee ruokkia bensalla ja tässä nimetön ja kasvoton internet keskustelupalstoineen tulee avuksi.

"Aivan sama mitä puhutaan, pääasia että puhutaan!" - Tuttu lause sadan vuoden takaa jota Hollywoodin näyttelijät ovat tehokkaasti hyödyntäneet. Pieni skandaali silloin tällöin pitää nimen kuumana ja katsomot täysinä.

Kuinka inferno?

Skandaalimarkkinointi somessa (keskustelupalstoilla) onnistuu yksittäiseltä ihmiseltäkin, joskin pieni "työryhmä" on aina avuksi. Pietarin trollitehdas on jo tullut tunnetuksi (YLE:n uutinen). Ideana on, että yksi ihminen voi esiintyä 30 kirjoittajan nimissä ja luo vaikutelman ihmistä isommasta keskustelusta. Palstakirjoituksista osa skandaalijulkaisua vastustaan ja osa puolesta.

Suuria tunteita nostattavan riitelyn voi aloittaa jo ennakkotietojen perusteella. Viikon tai muutaman päivän varoitusajalla toimittaessa, saadaan julkisuuden huippukohta lähelle julkistamisajankohtaa, joka on myyntiä ajatellen kaikkein tehokkain. Ja sitä kannattaa jatkaa niin kauan, kuin kauppa käy. Skandaaleja hyödyntävässä "historiankirjoituksessa" tätä metodia on hyödynnetty menestyksellä useamman kerran.

Vastustajat markkina-apulaisiksi

Skandaalin vastustajatkin saadaan höynäytettyä rakentamaan julkisuutta!

Hyvin pian alkaa tavallisia kansalaisia lähteä mukaan liput liehuen. Omasta mielestään torjumaan tolkuttomuuksia.

Jokainen keskustelupalstalle kirjoitettu viesti kuitenkin lisää skandaalituotteen julkisuutta ja siten skandaalikeskusteluun osallistuva auttaa sen markkinointia. Aivan riippumatta siitä, onko puolesta vaiko vastaan. Käyttääkö asia-argumentteja vaiko vain suuria tunteita.

Irtopisteitä

Asian riehuessa kuumana voi kerätä sympatioita mm

väittämällä saaneensa murhauhkauksia (joita ei kuitenkaan ole ilmoittanut poliisille)

julistamalla Suomi ahdasmieliseksi maaksi sivuuttaen sen, että demokratiaan kuuluu väite ja vastaväite

avautumalla B-luokan hömppälehdessä

ottamalla jokin tolkuton väite takaisin skandaalin hiipuessa, jolloin saa vastapuoleltakin sympatiaa

Eräs myyntimies neuvoi opiskelijoita 40 vuotta takaperin: "Sen vuoksi on olemassa hölmöjä, että olisi joitain rikkaitakin!"

Seppo Jyrkinen - palaute ät jyrkinen.fi