"Hakukone laittaa alulleen täysin uusia asiakassuhteita"

Kotisivupalvelu JYRKINEN  Seppo Jyrkinen  0400 556 182  Lentäjäntie 4 B 15  53600 Lappeenranta  seppo ät jyrkinen.fi

Löydettävyys internetissä

Internet on rajaton metsä, josta hakukoneet löytävät sivuja miljoonittain. Jotta yrityksen kotisivuista olisi hyötyä, on asiakkaan ensin löydettävä ne. Itsestään selvä asia, mutta esiintulo miljoonien muiden joukosta ei ole lainkaan itsestään selvä asia. - Ja yritys, jota asiakas ei löydä verkosta, on yritys, jota ei ole olemassakaan.

Yrityksellä on kotisivut ja se löytyy omalla nimellään, joten eikö se riitä? – Ei riitä, sillä uusi asiakas googlaa termillä "paineilmakompressori". Hän ei etsi yritystä, jonka nimeä hän ei edes tiedä.

Mikä on löydettävyyden merkitys? Se on vastaus kysymykseen: "Mikä on uuden asiakassuhteen arvo?"

Löydettävyystesti

Asiakas löytää joko sinut - tai kilpailijasi. Ja vain yksi tekee kaupat ja muut ovat hävinneitä.

Googlen fokus on uusien asiakkaiden löytämisessä.

Löydettävyyttä tulkittava sen valossa, kuinka tärkeää tuotteen löytäminen on asiakkaalle ja mikä on kilpailutilanne. Sijoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja vaihtelu sivulta toiselle tai jopa kolmannelle on normaalia.

Sekin on mahdollista, että vaikka yrityksellä onkin kotisivut, ne eivät tule lainkaan esiin Googlessa. Joko kilpailu on liian ankaraa, tai sivut on tehty tekniikalla, jota Google ei hyväksy.

Tee testi

Etsi oma yrityksesi verkosta googlaamlla niillä tuotteilla, joita yrityksesi myy. Jokainen hakusana muodostaa "oman maailmansa". Vaikka jollain sanalla menestys olisikin erinomainen, niin toisella sanalla yritys ei välttämättä tule lainkaan esiin. Ja se tarkoittaa aina menetettyjä asiakkaita.

Mikäli BtoB maailmassa toimiva yritys sijoittuu satojen sivustojen joukossa:

etusivulle - arvosana on erinomainen

sivuille 2 tai 3 - arvosana on hyvä

sivuille 4, 5 tai 6 - arvosana on keskinkertainen

sivulle 7 tai huonommin - arvosana on heikko

Asiakkaan näkökulma

Ulkopuolisen silmissä kotisivut ovat yhtä kuin yritys ja yritys on yhtä kuin tuote.

Uusi asiakas etsii tuotetta, ei yritystä. Vanhat asiakkaat sen sijaan käyttävät puhelinta.

Google arvioi sivujen laadullista sisältöä tarjoten etusivullaan parhaaksi katsomiansa sivuja. Sen luettelo on eräänlainen asiantuntijan suositus ja se jakaa yritysten sivut menestyviin ja ei-menestyviin. – Ja joku osuu. Aina!

Itse asiassa internet on tavattoman julma paikka: se tarjoaa menestystä vain joillekin sivuuttaen muut. Hakukoneet käyttävät yhteiskunnassamme hirvittävän suurta valtaa!

Kotisivupalvelu Jyrkinen • Kopiointi sallittu lähde ilmoittamalla