"Roskapostien torjunnassa on kyse aseen ja vasta-aseen kilpajuoksusta"
Jyrkisen logo

Roskapostin torjunta

Roskapostin torjunta alkaa yhtä aikaa postiosoitteen hankkimisen kanssa. Torjuntatoimet tulee kohdentaa oman osoitteen varjelemiseen ja tämä tulee aloittaa heti, kun sähköpostiosoite on hankittu.

Spammia ei voi kokonaan estää, mutta sen määrää voi vähentää. Aivan kuin hammaskariestakin.

Roskapostittajan listalla olet ikuisesti

Roskapostittajien listoille joutunut sähköpostiosoite on siellä "ikuisesti". Osoitteen omistajalla ei ole mahdollisuuksia sen poistamiseen.

On joko

otettava käyttöön uusi osoite,
käytettävä suodattimia, tai
siedettävä roskapostia.

Vaan näinhän se on postiluukunkin kanssa.

Roskapostin estäminen

Tehokkain tapa roskapostin torjuntaan on pitää klikattava osoite poissa kotisivuilta.

Oman sähköpostiosoitteen voi suojata, mutta toimenpiteet on tehtävä heti alussa, ennen kuin ottaa osoitteen käyttöön. Erityisesti tulee välttää kirjoittamasta osoitetta millekään internetissä julkaistavalle sivulle klikattavassa muodossa, "rotanhännän" kanssa. Tämä koskee niin tavallisia kotisivuja, keskustelupalstoja, facebookeja kuin internetissä julkaistavia Word- ja pdf-tiedostojakin.

Ongelman muodostavat ne asiaa ymmärtämättömät, jotka jakavat toisten sähköpostiosoitteita hyvässä tarkoituksessa ymmärtämättä sen seurauksia.

Sähköpostiosoite voidaan laittaa verkkoon joko

klikattavana, tai
ei-klikattavana.

Edellinen tapa on "asiakasystävällinen", mutta samalla myös "roskapostiystävällinen".

Se, mitä ihmissilmä näkee, ja mitä tietokone "näkee", ovat kokonaan eri asioita. On otettava huomioon sekä ihmissilmälle näkyvä sähköpostiosoite, että lähdekoodissa oleva, normaalisti näkymätön osoite.

1. Osoitteen sotkeminen virheellä

Osoitteita kerätään massoina robottien avulla, eikä roboteilla ole ymmärrystä.

Osoitteen voi suojata kirjoittamalla sähköpostiosoite kotisivuille virheellisesti sellaisella tavalla, että käyttäjän on se helppo korjata. Tästä virheestä tulee kertoa käyttäjälle selväsanaisella tekstillä, jota spammiosoitteita hakeva robotti ei ymmärrä.

Esimerkkejä

Väärin kirjoitettu osoite – ja sivuille laitettava korjausohje:

matti@yritys.öö – Korvaa osoitteen lopussa olevat kaksi ö-kirjainta fi tunnuksella
matti@yritys.fim – Poista ylimääräinen m-kirjain osoitteen lopusta
matti@yritys. – Lisää fi tunnus osoitteen loppuun
xmatti@yritys.fi – Poista x-kirjain nimen edestä
@yritys.fi – Lisää matti sähköpostin alkuun

Tärkeää on, että ohjeet ovat selkeät ja niiden noudattaminen helppoa.

Sähköpostiosoitteen loppupäähän on ehkä kaikkein helpointa tehdä muutoksia. Tarpeettoman merkkien poistaminen tuottaa yleensä vähemmän virheitä kuin uusien merkkien lisääminen.

2. Ei-klikattava osoite

Aika yleinen ja varma tapa suojautua roskapostilta on antaa ohje: "Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@yritys.fi"

Edellisen viereen henkilöluettelo. Jos on hankalia nimiä (ääkkösiä ja tavuviivoja), niin niistä voi antaa valmiiksi oikein kirjoitetun muodon jonka voi kopioida sähköpostin alkuun.

Tämä on varma suoja robotteja vastaan, mutta asiakaspalvelua hieman haittaava valinta.

3. Palautelomake

Palautelomakkeet ovat erittäin varmoja menetelmiä suojata sähköpostiosoite roskapostilta, mikäli niitä käytetään oikein. Roskapostin lähettäminen automaatilla estyy, kun lomakkeen käyttöön vaaditaan ihmisen päättelyä vaativa tehtävä. Epäselväksi muotoiltu teksti, kuva, tai yhteenlaskutehtävä ovat yleisiä.

Lomakkeiden käyttöä sinällään ei kuitenkaan voi pitää suositeltavana, koska ne teettävät asiakkaille ylimääräistä ja virheille altista kirjoitustyötä. Asiakkaan kannalta on ärsyttävää, kun hän joutuu kirjoittamaan omat yhteystietonsa lomakkeeseen joka kerta kun sitä käyttää. Sen sijaan oma sähköposti laittaisi viestiin yhteystiedot automaattisesti ja virheettä.

Matkapuhelimia ajatellen lomakkeita ei pitäisi lainkaan käyttää. Kännyjen pienet näppäimistöt aikaansaavat runsaasti kirjoitusvirheitä.

4. Osoitteen sotkeminen merkkiviittauksella

Spammia voi torjua myös siten, että klikattava osoite laitetaan kotisivuille kuvana, ja koodissa osoite (etenkin @-merkki) sotketaan merkkiviittauksilla. Tätä ei kuitenkaan voi pitää varmana menetelmänä.

5. Sähköposti­ohjelman oma suodatin

Sähköpostiohjelmat tarjoavat usein suodatustekniikkaa. Parhaimmat toimivat siten, että postia saatuaan vastaanottaja merkkaa roskapostiksi katsomansa viestit. Suodatin oppii tunnistamaan roskapostit ja muutaman viikon sisään roskapostien määrä vähenee oleellisesti.

Aluksi roskaposti kannattaa ohjata sitä varten tehtyyn roskapostikansioon. Muutaman kuukauden ajan se kannattaa tarkastaa, sillä suodattimet tekevät virheitä. "Ei roskapostia" (tms) nappia painamalla käyttäjä voi kouluttaa suodatinta.

Vieraskielisiä viestejä vastaanottavien on koulutettava suodatintaan varoen, jotta espanjankieliset postit eivät automaattisesti joutuisi roskakansioon, kun sellaisia ensimmäistä kertaa ilmestyy.

6. Operaattorin tarjoama suodatin

Kotisivuoperaattorit tarjoavat palvelimella toimivia suodattimia. Kriteereiden oikea taso löytyy kokeilemalla. Kokeiluaikana roskaksi nimetyt postit kannattaa ohjata roskapostikansioon, jonka sisällön voi aika-ajoin tarkistaa. Suodattimen toimiessa riittävän luotettavasti, roskapostit voi määrätä automaattisesti tuhottavaksi.

Joidenkin operaattoreiden suodatinohjelmat tarjoavat mahdollisuuden ns mustien ja valkoisten listojen käyttöön. Valkoisen listan avulla voi varmistaa, että tiettyjen organisaatioitten postit tulevat aina lävitse, vaikka niissä esiintyisikin sana "Viagra". Vastaavasti mustilla listoilla voi torjua jonkun organisaation lähettämän postin, jos haluaa välttyä sen postilta.

Viimeinen keino on osoitteen hallittu vaihtaminen uuteen asiantuntijan opastuksella. Prosessi voi kestää vuoden.

Ankaran suodattimen ongelmia

Allekirjoittanut havahtui kesällä 2022 ilmiöön, että lähettäessäni posteja gmail osoitteeseen, niitä meni yllättävän usein vastaanottajan roskapostilaatikkoon. Kerran eräs asiakas ihmetteli, että miksi en ollut lähettänyt hänelle laskua työstäni. Ilmeisesti kyse on yliherkästä roskapostifiltteristä; tekoälyn kehitys yhä "vaiheessa".

Suositeltavaa on varmistaa postin perillemeno tai käyttää jotain muuta spostia kuin gmailia.

Kotisivupalvelu Jyrkinen
0400 556 182
seppo ät jyrkinen.fi