Suomen­juutalaisten henkinen vahvuus

Seppo Jyrkinen, 29.03.2015
sotilasvalan vannominen

Syksyllä 1942 valtaosa Eurooppaa oli saksalaisen sotilassaappaan alla ja heitä pelkäsivät niin juutalaiset kuin monet muutkin.

Suomessa kasvaneiden oman maan juutalaisten käytös kertoi kuitenkin korostetusti päinvastaisesta. Heidän asenteensa saksalaisia kasvokkain kohdatessaan on ollut suorastaan haastava: "Minä en teitä pelkää!"

Yksittäistapauksia, joissa on sääntö

Salomon Klass – Kiestingissä hyvin taistellut kapteeni Salomon Klass kertoi telttaansa kiitoskäynnille tulleelle, everstin johtamalle saksalaisupseerien seurueelle, että hän osasi hyvin saksaa, koska juutalaisena hänen kotikielensä oli jiddish. Saksalaisten reaktio oli yllättynyt, mutta asiallinen, vaikkakin vierailu päättyikin samantien.[1]

Leo Skurnik puolestaan, kuultuaan saksalaisten ehdottavan hänelle rautaristiä, pyysi esimiestään kenraali Siilasvuota kertomaan saksalaisille, että hän pyyhkii persettään moisella ristillä. Näin Siilasvuo tekikin ja myöhemmin saksalaiset vaativat Skurnikin luovuttamista heille rangaistavaksi, mihin Siilasvuo ei tietenkään suostunut.[2]

Lotta Dina Poljakoff kävi saksalaisten esikunnassa katsomassa rautaristiä ja poistui paikalta sitä vastaanottamatta.[3]

Mikael Livson – Ilmavoimien esikunnassa toiminut Mikael Livson kieltäytyi tervehtimästä saksalaisia upseereita. Saksalaiset valittivat asiasta, mutta Livsonin esimiehet eivät valituksista piitanneet.[4] – Suomen armeija on ollut ainoa armeija maailmassa, jossa juutalainen sai jättää tervehtimättä saksalaisia omien esimiestensä hyväksynnällä.

Liikkeenharjoittaja Livsonilla, Mikael ja Aron Livsonin isällä, oli vaatetusliike Kotkassa, jossa Suomenlahden satamakaupunkina oli myös saksalaisia merimiehiä. Liikkeenharjoittaja Livson ei kuitenkaan halunnut palvella saksalaisia, vaan poisti heidät kaupastaan.[5] – Tänä päivänä Livson saisi syytteen syrjinnästä!

Tykkimies Bolotovsky määrättiin kesällä 1942 Syvärin rintamalla tulkiksi. Saksalaisten ihmeteltyä hänen hyvää saksankielentaitoaan, Bolotovsky vastasi, että "...on strategisesti tärkeätä tietää vihollisen kieli. Minähän olen juutalainen ja Sinä saksalainen."[6]

Nämä tapahtumat, jotka suomalaisten silmissä ovat olleet pieniä ja jopa hupaisia, ovat kansallissosialistien rotuoppien näkökulmasta olleet pöyristyttäviä. Ne ovat myös osoittaneet heille, että Suomen juutalaisten asema yhteiskunnassa oli vahva, eivätkä he tunteneet itseään millään lailla alempiarvoisiksi taikka pelokkaiksi saksalaisten edessä. Tapausten yhteydessä tulee myös selvästi esiin, että muut suomalaissotilaat tukivat heitä saksalaisvastaisessa asennoitumisessa.

Edellä esitetyt hupaisat tapaukset muuttuvat vakaviksi, kun vastaa kysymykseen: "Mitä kansallissosialistit olisivat tehneet, jos olisivat voineet päättää rautaristillä persettään pyyhkivän juutalaisen ja häntä suojelleen esimiehen kohtalosta."

Päinvastaisia kohtaamisia

Leo Kaplun oli JR 14:n joukoissa Petsamossa. Saksankieltä taitavana hänet oli määrätty kenttäpostitoimistoon, jossa hän tapasi saksalaisia päivittäin. Kaplun piti tilannetta epämukavana ja eräs itävaltalainen SS-vuoristodivisioonan sotilas kertoi hänelle kuullensa keskustelun, jossa oli haluttu surmata hänet. Tämän kuultuaan Kaplun anoi siirtoa muualle, joka toteutui kahden päivän päästä.[6b]

Leo Millner oli kuullut Ribbentropin 1944 matkan jälkeen huhun, että Saksa ottaisi vallan myös Suomessa. Tällaisten huhujen kumoamiseksi Karhumäessä järjestettiin erillinen tiedotustilaisuus. Millner kuitenkin suunnitteli siirtyvänsä Ruotsiin ja pyysi siihen esimiehiltään apua.[6c]

Kansallissosialistien suhde Suomeen

Vakaumukselliset kansallissosialistit eivät pitäneet suomalaisia tasa-arvoisina itsensä kanssa. Nürnbergin laeissa oli kielletty avioliitot arjalaisten ja ei-arjalaisten kanssa. Avioliitot ruotsalaisten, norjalaisten ja flaamien kanssa olivat hyväksyttäviä, mutta suomalaisia karsastettiin "rotupuhtauden" nimissä. Arkipäivän kanssakäymisessä rotuongelma ei juurikaan tullut esille, koska Saksan armeijan sotilaita oli kielletty puhumasta politiikkaa suomalaisten kanssa. Lappland-Kurierin propagandassa asiaa pehmennettiin kertomalla, että suomalaisilla oli "germaanisia ominaisuuksia". Sodan loppua kohden avioliittoja alettiin hyväksyä helpommin, mutta siloinkin kitsaasti.

Lapin armeijan komentajaa kenraali Dietliä on usein kutsuttu "Suomen ystäväksi". Hän oli kuitenkin vakaumuksellinen kansallissosialisti ja rodullisista syistä pääsääntöisesti hylkäsi saksalaissotilaiden anomukset avioitua suomalaistyttöjen kanssa. Poikkeuksia tehtiin lähinnä "parempien perheiden" tyttärien suhteen. Saksalaissotilaiden aviovaimoehdokkaita hän kutsui pahimmillaan "rodullisiksi ajopuiksi".

Dietlin suhde suomalaisiin on ollut samankaltainen kuin metsästäjän suhde ajokoiraansa: siitä voi kyllä vilpittömästi pitää, mutta ei se kuitenkaan ihmisen arvoinen ole.

Armeija poliittisen johdon takana

Vaikka julkisuudessa ei asiasta tuolloin tiedettykään, olivat Suomen päättäjät ottaneet varsin tiukan asenteen maan koskemattomuuden suhteen jo ennen jatkosodan alkua. Mannerheimin arvovalta takanaan kenraali Heinrichs oli kesäkuussa 1941 varoittanut saksalaisia "syvän vakavasti jokaisesta yrityksestä muodostaa jonkinlainen Quisling-hallitus, mikä heti katkaisisi kaiken yhteistyön jatkamisen Suomen ja Saksan välillä."[7]

Myös suurlähettiläs Kivimäki oli - diplomaattisen kohteliaasti toki - vaatinut Saksalta Suomen sisäisten asioiden kunnioittamista.[8] Loppuvuodesta 1942 Kivimäki saattoikin ilmoittaa, että "Führer on käskenyt Saksaa olemaan sekaantumatta Suomen sisäisiin asioihin."[9] – Milloin Hitler oli käskynsä antanut, ei ole tiedossa.

Viitteet

[1] Taimi Torvinen, Kadimah. Suomen juutalaisten historia. s135 "Sodan aikana sattui muuten Kiestingin suunnalla, että saksalaisia oli joutunut venäläisten mottiin, josta Klass miehineen auttoi heitä selviytymään. Saksalainen eversti tuli esikuntineen Klassin telttaan kiittämään suomalaisia. Hän ihmetteli, että Klass puhui niin hyvin saksaa, mutta kuitenkin jotenkin oudosti. "En malttanut olla sanomatta", kirjoittaa Klass, "että olen juutalainen ja että kotikieleni oli jiddish... Kaikki tuijottivat minua. Eversti nousi ylös, tarttui käteeni ja sanoi: 'Minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään Teitä vastaan juutalaisena.' Nostaen käsivartensa ja sanoen Heil Hitler hän lähti teltasta, esikunta löi kantapäänsä yhteen ja samalla tavalla tervehtien he katosivat teltan aukosta."
[2] Samuli Skurnik, Narinkkatorilta Kiestingin mottiin, s342-343 "Skurnik esimiehelleen kenraali Siilasvuolle: ”Kyllä kai sinä hyvä veli ymmärrät, että en minä voi juutalaisena ottaa tuollaista kunniamerkkiä vastaan”, Skurnik oli perustellut ja kehottanut kertomaan saksalaisille, että ”tällaisilla kunniamerkeillä minä pyyhin persettäni”. Siilasvuo kertoi terveiset sanatarkasti... Saksalaiset vaativat Skurnikin luovuttamista ”asianmukaisia rangaistustoimenpiteitä varten". Siilasvuo oli kuitenkin sanonut kieltäytyneensä tästä. Hän oli kertonut isälle sanoneensa saksalaisille: "En kai minä teille parasta lääkäriäni luovuta."
[3] Aron Livson, Juutalaiset sotilaat taistelivat saksalaisten rinnalla Suomen itsenäisyyden puolesta "Nykyisin Israelissa asuva Dina Poljakoff oli lotta ja hänellekin myönnettiin Rautaristi. Poljakoff meni uteliaisuuttaan esikuntaan, katseli ristiä hetken, kääntyi ja lähti ulos." Verkkojulkaisu."
[4] Aron Livson, Juutalaiset sotilaat taistelivat saksalaisten rinnalla Suomen itsenäisyyden puolesta "Veljeni Mikael oli ilmavoimien esikunnan lainopillinen neuvonantaja. Hän kieltäytyi tervehtimästä saksalaisia upseereita. Hänestä valitettiin, mutta se painettiin villaisella, Livson naurahtaa." Verkkojulkaisu."
[5] Aron Livson, Juutalaiset sotilaat taistelivat saksalaisten rinnalla Suomen itsenäisyyden puolesta "Isälläni oli Kotkassa vaatetusliike. Esimieheni tuli eräänä päivänä luokseni ja sanoi, että Kotkassa on juutalainen kauppias, isänne, joka heittää saksalaisia ulos liikkeestään. Sanoin, että se on hänen oikeutensa enkä voi sille mitään, Livson kertoo. Esimies oli hetken aikaa miettinyt ja todennut, ettei sille kai sitten voi mitään ja asia jäi siihen." Verkkojulkaisu."
[6] Hannu Rautkallio, Suomen juutalaisten aseveljeys, s161 "Bolotovsky siirrettiin KTR 11:n (8. divisioonassa) mukana kesällä 1942 Maaselälle ja sieltä Syvärille. Hänet määrättiin tulkiksi, koska siellä operoi silloin vielä saksalaiseen 163. divisioonaan kuuluneita joukkoja. Mutta Bolotovskyn tulkkauksista tuli varsin lyhyt komennus. "Saksalaiset ihmettelivät kun puhuin näin hyvää saksaa. En kertonut heille, että perheessämme oli jo vuosikausia ollut saksalaisia pakolaisia, joten kotona puhuttiin saksaa, ja olihan se ensimmäinen vieras kieli kouluissakin. Vastasin leikkimielisesti, että on strategisesti tärkeätä tietää vihollisen kieli. Minähän olen juutalainen ja Sinä saksalainen. Seuraavana aamuna majuri Siistonen sanoi suosittelevansa tulkkausten lopettamista, mutta ei hän sitä paheksunut."
[6b] Hannu Rautkallio, Suomen juutalaisten aseveljeys, s126, 127 "Leo Kaplun palveli jatkosodassa varsinaissuomalaisessa JR14:ssä, mikä toimi Lapin rintamalla ja oli alistettu saksalaisille. Kaplun oli Petsamossa päivittäin kosketuksissa saksalaisiin ja itävaltalaisiin Waffen-SS miehiin. ---- Eräs tapaus oli hyvin kriittinen. Kenttäpostitoimistossa oli paljon itävaltalaisia 6. SS-vuoristodivisioonan miehiä. Eräs heistä varoitti minua: 'Ole varovainen, olen kuullut keskusteluja, jolloin on sanottu - tuo juutalainen on otettava hengiltä'. Anoin heti siirtoa sillä perusteella, että olin hengenvaarassa. Sitä kesti kaksi päivää, jona aikana en nukkunut vaan istuin yöt ja päivät konepistoolin kanssa..."
[6c] Hannu Rautkallio, Suomen juutalaisten aseveljeys, s160 "Ribbentrop-sopimuksen jälkeen syntyi huhuja, että Saksa oli päättänyt ottaa hallitusvallan Suomessa. Milner kertoo, kuinka hänen rintamalohkollaan Karhumäessä miehille oli pakko järjestää tiedotustilaisuus, selostaa tilanne ja kumota huhut: "ne tarttuivat kuitenkin miehiin voimakkaasti, ja tietenkin juutalaisena sotilaana suhtauduin niihin hyvin vakavasti". Pahimman varalta Millner valmistautui siirtymään Ruotsiin Suomen läpi; hän pyysi esimiehiään siinä tapauksessa antamaan hänelle vuorikausi aikaa: "He eivät ymmärtäneet pelkoani, pitivät sitä liioiteltuna ja vakuuttivat olevansa puolellani kaikissa tilanteissa."
[7] Ohto Manninen, Suur-Suomen ääriviivat, s136 "Hallituksen toimeksiannosta kenraali Heinrichs ns Helsingin neuvotteluissa kesäkuun alussa 1941 Saksan sotavoimien edustajille varoitti "syvän vakavasti jokaisesta yrityksestä muodostaa jonkinlainen Quisling-hallitus, mikä heti katkaisisi kaiken yhteistyön jatkamisen Suomen ja Saksan välillä."
[8] Ohto Manninen, Suur-Suomen ääriviivat, s145 "Myös Suomen sisäisten asioiden suhteen Kivimäki sai rauhoittavia tietoja. Weissauerille hän 16.8.1941 - tämän kysyttyä Suomen toivomuksia - selitti, että Suomen ensimmäinen ja tärkein toive oli, "että saamme rauhassa ja Saksan puuttumatta niihin järjestää sisäiset asiamme ja että tässä suhteessa meillä erinäisissä piireissä on epäilyksiä."
[9] Hannu Rautkallio, Ne 8 ja Suomen omatunto, s142 "Vuoden 1942 marraskuussa [16.11.1942] lähettiläs Kivimäki ilmoitti Berliinistä, että "Führer on käskenyt Saksaa olemaan sekaantumatta Suomen sisäisiin asioihin."
Seppo Jyrkinen - palaute ät jyrkinen.fi - kopiointi sallittu