Juutalaisten poistuminen Suomesta 1940

Seppo Jyrkinen, 12.7.2023 (alk. 11.6.2023)

Talvisodan jälkeen 1940 juutalaisyhteisön väkimäärä pieneni dramaattisesti kun 1/5 Suomen juutalaisista poistui maasta. Juutalaisväestö väheni kaikissa kolmessa seurakunnassa.

Muutos lääneittäin (käytännössä Helsingin, Turun ja Viipurin kaupungit):

• Uudenmaan lääni -20%

• Turun- ja Porin lääni -12%

• Viipurin lääni -32%

Maasta poistumiseen tarvitaan todella voimakkaat syyt, ja/tai siteet maahan ovat olleet erittäin heikot.

Helsingin synagoga

Helsingin juutalainen synagoga. - Kuva: Eric Sundström 1914-1919. Helsingin kaupunginmuseo.

Voimakas väestömuutos 1940

Suomen itsenäistyttyä uusi kansalaisuuslaki korvasi Ruotsin ja Venäjän vallan ajoilta periytyneet lait ja juutalaisille tuli oikeus hakea Suomen kansalaisuutta. Hakemuksia jätettiinkin 1600 ja ensialkuun juutalaisten joukossa esiintyi kärsimättömyyttäkin Suomen byrokraattista virkavaltaa kohtaan. Maan juutalaisväestö kasvoi pitkin 1920-lukua lähestyen 1800 hengen rajaa, mutta vuonna 1932 väkimäärä väheni 2%. Tämän jälkeen väestömuutokset olivat hyvin vaatimattomia, kunnes väkiluku alkoi taas kasvaa aivan 1930 -luvun lopulla.

Todella voimakas muutos tuli Talvisodan jälkeen 1940: yksi viidesosa Suomen juutalaisista poistui maasta yhden vuoden aikana. Yhteisön väkimäärä 1939 oli ollut 1793[1], mutta 1940 se oli enää 1425[2]. Myöhemmin, Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, juutalaisväestö kasvoi samaa tahtia kuin 1920-luvullakin. Muuttoliike sinällään oli normaalia; pelkästään 1920-luvulla Suomesta muutti 60.000 henkeä Pohjois-Amerikkaan.

Vuosien 1943 ja 1944 aikana Suomen hallitus myönsi noin sadalle 5 vuotta maassa olleelle juutalaispakolaiselle Suomen kansalaisuuden. Nämä saatiin siirrettyä vastahakoiseen Ruotsiin 1944, kun amerikkalainen War Refugee Boardin ryhtyi avustamaan hanketta. Suomen tilastollisissa vuosikirjoissa ei kuitenkaan näy huomattavia muutoksia vuosien 1943 ja 1944 lukumäärissä.

Juutalaisten määrä graafisesti

Suomen juutalaisten väestökehitys. Vanhoissa asiakirjoissa käytetään nimitystä "mooseksenuskoiset".

Suomen "juutalaisongelma"

Hitlerin astuttua valtaan, Saksassa ja sittemmin siihen liitetyssä Itävallassa pyrittiin eroon yli puolimiljoonaisesta juutalaisväestöstä. Heinäkuussa 1938 Evianin kongressissa[3] Ranskassa ei löydetty ratkaisua juutalaisongelmaan, vaan se päinvastoin vaikeutti tilannetta Puolan halutessa eroon yli kolmesta miljoonasta juutalaisestaan. Länsimaiden pelätessä 4 miljoonan ihmisen kansainvaellusta, ne alkoivat hyvin nopeaan tahtiin sulkea rajojaan juutalaisilta.[4]

Pakolaisryhmien tulo

Neuvostoliiton pieni naapurimaa pohjoisessa ei ollut aikaisemmin Keski-Euroopan juutalaisia juurikaan kiinnostanut, mutta vain kuukauden päivät Evianin jälkeen Suomi joutui systemaattisten pakolaisvirtojen kohteeksi.

Matkustajalaiva Ariadnella saapui 12. elokuuta 1938 satakunta juutalaista, jotka kiistelyn jälkeen päästettiin maahan. Seuraavalla kerralla viikkoa myöhemmin maahantuloa ei sallittu ja Ariadne poistui Suomesta 22.8.1938.

Viranomaiset eivät kuitenkaan estäneet juutalaisten maahantuloa aivan täysin, vaan sallivat yksittäisten pakolaisten ja perheiden maahantulon, samoin kuin järjestetyn kauttakulun.[5] Kekkosen torjuvista väitteistä[6] huolimatta Ariadnen poistumisen jälkeen vuoden 1940 loppuun mennessä Suomeen saapui 90 juutalaistaustaista henkilöä ja Jatkosodan aikana vielä muutamia kymmeniä lisää.[7] Osa heistä poistui Suomesta, mutta sotien aikana maassa oli noin 350[8] juutalaistaustaista henkilöä, jotka eivät olleet Suomen kansalaisia.

Juutalaisten poistuminen

Helsingin juutalaisen seurakunnan rabbina oli vuodesta 1931 lähtien toiminut Puolasta tullut tri Simon Federbusch. Talvisodan alettua hän siunasi rintamalle lähtevät juutalaiset sotilaat ja poistui sen jälkeen itse maasta.

Viipurista kotoisin olleitten juutalaisten poistumiseen on tietenkin vaikuttanut Karjalan luovutus. He menettivät kotinsa Moskovan rauhassa ja elämä oli aloitettava uudestaan vieraassa paikassa. Mikäli sionismi tai muutto USA:han oli kiinnostanut jo aiemminkin, kodin menettäminen oli voimakas sysäys lähdön toteuttamiseksi. Lisäksi heille oli Talvisodan myötä tullut hyvin konkreettisesti selväksi, että pieni Suomi ei ollut riittävän vahva antaakseen turvaa kansalaisilleen.

Länsi-Euroopan maat torjuivat rajoiltaan Keski-Euroopan juutalaispakolaiset ja Yhdysvalloissa oli kiintiöt Saksan, Itävallan ja Tshekkoslovakian pakolaisille. Suomesta USA:han matkaavien juutalaisten asema oli helpompi, sillä he eivät kuuluneet amerikkalaisten käyttämiin kiintiöihin. Suomen kansalaisuuden omaavat juutalaiset olivat pelkkiä maahantulijoita, eivät pakolaisia.

Valtiottomuus - juutalainen vaiko suomalainen?

Juutalaiskansalla ei ollut omaa valtiota ja heitä kosketti hyvin voimakkaasti kaksoisidentiteetti; he olivat sekä suomalaisia, että juutalaisia. Myös uskonto vaikutti asiaan tehden eroa muihin suomalaisiin, jotka tunnustivat pääosin kristinuskoa. Jokainen yksilö koki identiteettinsä omalla tavallaan osan ollessa ensisijaisesti suomalaisia, osan juutalaisia.

Kansa kansan sisällä

Juutalaisyhteisön jäsenten kanssakäyminen ei-juutalaisten kanssa oli ollut rajallista[9] ennen Toista maailmansotaa ja osalle juutalaisnuorista armeijaan meno oli ensimmäinen kerta, kun he joutuivat tiiviimmin tekemisiin muiden suomalaisnuorten kanssa. Hazohar lehdessä nimimerkki Benami kirjoitti 1936: "Elävä kulttuuri saa ravintonsa elämästä, mutta elämä galutiassa ei ole meidän omaa elämäämme".[10]

Avioliitot ovat erittäin voimakas side eri yhteisöjen välillä, mutta juutalaiset eivät hyväksyneet alunalkaenkaan avioliittoja ei-juutalaisten kanssa. Halu rakentaa eroa muihin suomalaisiin näkyi rabbi Federbuschin vahvistaessa avioliittokiellon 1930-luvun alussa.[11] Kaikki eivät kuitenkaan välittäneet muita suomalaisia syrjineestä avioliittokiellosta, koskapa 54 juutalaista avioitui ei-juutalaisen kanssa 1925-1944.[12] Seka-avioliitot hyväksyttiin vasta 1960-luvulla.

Haave omasta valtiosta

Sionismi, juutalaisvaltion synnyttäminen Palestiinaan, vaikutti myös Suomessa. Vuonna 1918 perustettu Kansallisrahasto keräsi rahavaroja maanostoon Palestiinassa.[13] Juutalaisten alkuvuodesta 1926 järjestämässä, sionismia käsitelleestä kokouksesta Etsivä keskuspoliisi laati raportin:

Tunnelma kokouksessa oli fanaattinen juutalais-kansainvälinen, niin että tahtomattaankin tuli ajatelleeksi, kuinka juurettomia ja meille välinpitämättömiä alamaisia valtakuntamme saa myöntäessään edelleenkin juutalaisille kansalaisoikeuksia...[14]

Sionistisen liikkeen revisionistit edustivat äärilaitaa ja sen piirissä kannatettiin aseellista vastarintaa Palestiinaa hallinnoineita brittejä vastaan. He halusivat juutalaisten massamuuttoa juutalaisenemmistön saamiseksi Välimeren pohjukkaan. Myös Suomessa oli kannatusta sionismille ja kymmenittäin Suomen juutalaista muutti 1930-luvulla Palestiinaan.[15] Ilmeisesti tämän, ja USA:han muuton seurauksena Suomen juutalaisten väkimäärä pysyi samansuuruisena lähes koko 1930-luvun ajan.

Talvisodan alla 1938-39 Suomessa levitettiin lentolehtisiä, joissa Suomen juutalaisia yritettiin värvätä juutalaislegioonaan, tavoitteena Palestiinan vapauttaminen brittihallinnosta. Niitä painoi juutalaisomisteinen kirjapaino Nopea Suomen oikeusministeriön luvalla.[16]

Narinkkatorin kojurivi

Siististi järjestäytynyt Narinkka, juutalaisten ja venäläisten käyttämä tori Simonkadulla. Toiminta loppui pian kuvan ottamisen jälkeen. - Kuva: R. Roos, 1928. Helsingin kaupunginmuseo.

Neuvostoliiton uhka 1940?

Välirauhan aikainen painostus

Välittömästi talvisodan jälkeen Neuvostoliitto alkoi painostaa Suomea uhkaavaan sävyyn vedoten aiheettomasti rauhansopimukseen. Stalin jatkoi Talvisotaa diplomaattisin asein:

Suomen, Norjan ja Ruotsin yhteinen puolustusliitto kiellettiin Moskovan toimesta väittäen sitä rauhansopimuksen vastaiseksi

Neuvostoliitto vaati itselleen luovutetun alueen pinta-alan mukaisen %-osuuden verran rautatiekalustoa Suomesta huomioimatta sota-ajan menetyksiä

Petsamon nikkelikriisi on hyvin tunnettu: Neuvostoliitto vaati 50% osuutta kaivoksen omistajuudesta, vaikka se oli käytännössä amerikkalaisten omistuksessa

Ahvenanmaalta piti poistaa sinne rakennetut linnoitteet ja Neuvostoliitolle piti myöntää oikeus perustaa alueelle konsulaatti (johon tuli 38 työntekijää kun Ruotsin konsulaatissa heitä oli vain kaksi)

kesällä 1940 Neuvostoliitto esitti rauhansopimukseen viitaten vaatimuksen, että Suomi sallisi aseistettujen neuvostojoukkojen rautatiekuljetukset itärajalta Hankoon neuvostoliittolaisilla junilla

Neuvostoliitto tuki avoimesti levottomuuksia lietsonutta Suomi-Neuvostoliitto-seuraa.

Edellisten lisäksi Neuvostoliitto nielaisi kesällä 1940 Viron, Lavian ja Liettuan. Suomen olemassaolo oli jatkuvan uhan alla.

Juutalaiset Neuvostoliitossa

Pogromeita oli ollut usein Venäjällä ja tuoreimmat olivat vain parin vuosikymmenen takaisia. Ensimmäisen maailmansodan ja Venäjän vallankumouksen mainingeissa oli murhattu 200.000 juutalaista.[17]

Venäjän vallankumouksessa juutalaisilla oli ollut merkittävä rooli. Puna-armeijan luoja, Lev Trotski, oli juutalainen, ja samoin oli 37% politbyroon jäsenistä 1920-luvun alussa.[18] Juutalaisten osuus koko Neuvostoliiton väestöstä oli kuitenkin vain noin 2%.

Lähihistoriasta huolimatta bolshevistisesta Neuvostoliitosta tuli hyvin nopeasti juutalaisten silmissä painajainen. Juutalaiset katosivat maan johdosta ja valtaan päästyään Stalin pyrki monen edeltäjänsä tavoin systemaattisesti hävittämään sekä uskonnot että vähemmistökansallisuudet.[19] Suomen rajan läheisyydessä asuneet suomensukuiset Neuvostoliiton kansalaiset ja 1917 jälkeen rajan yli "työläisten paratiisiin" paenneet suomalaiset joutuivat myös kokemaan Stalinin terrorin, mutta vieläkin karummin.

Suomen sisäinen vaara

Välirauhan aikana perustettu Suomi-Neuvostoliitto-seura kasvoi voimakkaasti[20] ja se uhkasi Suomea sisältä päin. Ulkoista uhkaa loi Neuvostoliiton poliittinen painostus, ja lisäksi Baltian maat liitettiin osaksi Stalinin Neuvostoliittoon kesällä 1940. Nämä loivat vaaraa myös juutalaisten silmissä. Samaan aikaan Saksan sotakone jyräsi Ranskan ja Iso-Britannian asevoimat ja Wehrmacht asettui Kanaalin rannalle odottamaan käskyä maihinnoususta.

Näköpiirissä oli Euroopan jakaminen kommunistisen Neuvostoliiton ja kansallissosialistisen Saksan kesken. Ja pienten valtioiden katoaminen.

Suomi suurvaltain pelinappulana

Vuonna 1940 Saksa miehitti Norjan ja Iso-Britannia alkoi kuristaa Suomen ulkomaankauppaa. Tämä kärjistyi heinäkuun puolivälissä, kun britit kielsivät Suomea tuomasta öljytuotteita useammalla kuin yhdellä tankkialuksella.[21] Talvisodan seurauksista kärsivä maa tungettiin erittäin ahtaaseen rakoon.

Voidakseen tuoda öljyä ja viljaa USA:sta, Suomi joutui pyytämään laivoilleen purjehdusluvat sekä Saksasta, että Iso-Britanniasta. Kaikki suurvallat, Saksa, Neuvostoliitto ja Iso-Britannia, olisivat voineet katkaista Suomen ulkomaankaupan, joka tukeutui pelkästään Liinahamarin piskuiseen satamaan Petsamossa. Sitä kautta tulivat Ilmavoimien polttoaineet ja merkittävä osa teollisuuden raaka-aineista sekä maan elintarvikkeista.

Iso-Britannian politiikka (Petsamon nikkeli ja Iso-Britannian politiikka 1940-41) osoitti, että sillä ei ollut haluja tukea Suomea Neuvostoliittoa vastaan. Churchill halusi Stalinista ja miesmääräisestä neuvostoarmeijasta liittolaisen ja se oli halukas uhraamaan Suomen, mitä politiikkaa se oli harjoittanut jo ennen Toisen maailmansodan alkua.[22]

Talvisodan uusiutuminen ja Suomen joutuminen Stalinin miehittämäksi, oli kauhukuva myös valtaosalle maan juutalaisista.

Saksan uhka?

Suhteiden lämpeneminen loppuvuodesta

Talvisodan alusta alkaen Saksa oli noudattanut torjuvaa aseidenmyyntipolitiikkaa Suomen suhteen, mikä muuttui vasta elokuun 1940 lopulla. Saksalaisten kauttakulku pohjoisessa alkoi syys-lokakuun vaihteessa.[23] Kuljetettavat määrät olivat pieniä, keskimäärin 125 miestä päivässä,[24] mutta Suomeen jäi 2.200 miestä etappitehtäviin eri paikkakunnille.[25] Samaan aikaan Ruotsin halki kulki yli 1.300 saksalaissotilasta päivittäin.[26]

Salaiset asekaupat

Kauttakulun yhteydessä sovitut asekaupat toteutettiin erittäin salaisina. Suomalaisille tarkoitetut aselähetykset saapuivat maahan saksalaisjoukkojen mukana ja sopivassa tilanteessa rautatievaunut irrotettiin pohjoiseen menevistä junista. Julkisuudessa ei kerrottu asekaupoista eikä poliittisten suhdanteiden orastavasta muutoksesta.

Saksan miehityksen uhka on vuonna 1940 ollut olematon.

Hitlerin vierailu Suomessa 1942

Hitler vieraili etäisen aseveljensä luona 1942. Presidentti Ryti seisoskelee Hitlerin edessä kädet taskuissa ja kunniakomppaniaa esittää resupekkajoukkue. Saksan lähettiläs von Blücher ei ylläpitänyt suhteita edes IKL:ään äärioikeistosta puhumattakaan.[27]

Suomen poliittinen ilmapiiri?

Harhakuva oikeistolaisesta Suomesta

Usein esiintyvä väite Suomen oikeistolaisuudesta 1930-luvulla syntyi suomettumisen aikaan yliopistojen radikalisoitumisen myötä, jolloin Suomi julistettiin syypääksi Talvisotaankin.

Eduskuntavaalien tulokset kertovat, että poliittisesti Suomi siirtyi vasemmalle pitkin 1930-lukua. Saksanvastaisia olivat Edistyspuolue, SDP ja pääosin myös Maalaisliitto ja RKP. Kokoomuksesta löytyi aluksi myönteisyyttä, mutta väkivaltaisuudet muuttivat Paasikiven Kokoomuksessa asenteita kielteisiksi. IKL oli ainoa saksalaismielinen puolue koko 1930-luvun ajan.

Ennen sotia toimineet äärioikeistolaiset marginaalipuolueet esiintyivät räväkästi, mutta ne eivät saaneet vastakaikua kansan keskuudessa ja eduskuntavaalien äänisaalis oli heikko.

Välittömästi Hitlerin valtaannousun jälkeen useimmissa puoluelehdissä esiintyi myönteisiä kannanottoja verettömästä vallankumouksesta, mutta kriittisiä äänenpanoja alkoi tulla esiin nopeasti. IKL suhtautui Saksaan pääosin puolustelevasti, mutta se ajettiin nurkkaan muiden puolueiden toimesta.

Väkivaltaisuudet Saksassa ja etenkin Tshekkoslovakian silpominen kasvattivat saksanvastaisuutta sekä puolueissa että kansan keskuudessa.

Armeijan Saksan-suhteet

Armeijassa oli paljon saksalaismielisyyttä Suomen itsenäistymisen ja jääkäriliikkeen seurauksena. Kuitenkin se lähetti sotienvälisenä aikana upseereita korkeamman tason koulutukseen pääasiassa Ranskaan (Kenraaleiden esiupseerikoulutus).

Vuosina 1931-1939 yhteensä 320 suomalaista sotilasta sai opintokomennuksen ulkomaille. Matkoista enin osa eli 94 suuntautui Ruotsiin ja toiseksi yleisin kohdemaa oli Saksa, 88 opintokomennusta. Lisäksi oppia haettiin Englannista, Virosta, Ranskasta, Puolasta sekä eräistä muista maista. Varsinkin Saksasta haettu etulinjan sotilaiden koulutus oli laadukasta, minkä Toisen maailmansodan alkuvuodet osoittivat.

Armeijan asehankinnat Saksasta Hitlerin vallan aikana olivat mitättömiä (Suomen asehankinnat ulkomailta 1930-luvulla) niiden suuntautuessa lähes yksinomaan länsimaihin. Paljon julkisuutta saanet sotalaivojen piirustusten hankinnat päätettiin vuosikymmenten vaihteessa ennen Hitlerin valtaannousua. (Kuriositeettina mainittakoon, että Neuvostoliitto osti S-luokan sukellusveneen know-hown prototyypin sekä piirustukset samaiselta hollantilaiselta IsV:n insinööritoimistolta, jonka kanssa suomalaisetkin asioivat.)

Hyvinvoinnin kasvu Suomessa

Moses Skurnikin liikehuoneisto

Schmuel Skurnikin perustama muotiliike toimi 1918 keskellä Helsinkiä, vaikka elinkeinoasetuksen mukaan vain käytettyjen vaatteiden kaupustelu olisi ollut sallittua. Viranomaiset eivät enää piitanneet juutalaisia syrjineistä lakipykälistä. - Kuvaaja tuntematon. Espoon kaupunginmuseo.

Suomen taloudellinen nousu vuosisadan alkuvuosikymmeninä oli koskenut myös maan juutalaisväestöä ja vanhojen vaatteiden myynti narinkkakojuissa kuihtui pois juutalaisväestön keskiluokkaistuessa.

Liikemies Moses Skurnik oli 1917 Helsingin 19. suurin veronmaksaja ja vuosina 1916-1924 juutalaiset hankkivat Eirasta kymmenkunta kiinteistöä. Menestyminen oli sallittua myös juutalaisille, vaikkei maassa ollutkaan Rotschildien kaltaisia pankkiirisukuja.

Saksan Kristalliyö

Ensimmäiset laajat juutalaisvainot Saksassa leimahtivat 9.-10. marraskuuta 1938 Kristalliyön nimen saaneissa pogromeissa. Noin 300 synagogaa tuhottiin, satakunta juutalaista surmattiin ja liki 30.000 pidätettiin.[28]

Kansallissosialistien väkivaltainen riehuminen tuomittiin Suomen lehdistössä äärioikeiston julkaisuja lukuun ottamatta. Muutama kuukausi tämän jälkeen, helmikuussa 1939, Saksan lähettiläs Wipert von Blücher kirjoitti päiväkirjaansa: "juutalaiskysymyksestä keskustellaan Suomessa paljon, mutta saksalainen näkökulma ei saa montakaan puolustajaa."[29]

Suomessa torjuttiin ääriliikkeitä

Vajaat kaksi viikkoa Kristalliyön jälkeen Suomen hallitus hiljensi eduskunnan saksalaismyönteisimmän puolueen tavalla, jossa mentiin demokratian rajamaille. Saksanvastaisten tunnelmien antaessa selkänojaa määräsi sisäministeri Kekkonen Etsivän keskuspoliisin (Valpon edeltäjän) sulkemaan Isänmaallisen Kansanliikkeen toimiston sekä 18 sanomalehteä. Eduskunta hyväksyi "Kekkosen konstit" äänin 121-42, mutta oikeuslaitos mitätöi puolueen toimintakiellon. Suomen poliittisen johdon toimet kuitenkin osoittivat, että Suomessa haluttiin ja kyettiin toimimaan autoritäärisiä liikkeitä vastaan. Aseellista vallankumousta[30] valmistelleen Kommunistisen puolueen toiminta oli ollut jo entuudestaan kiellettyä.

Autoritäärisyyttä kannattaneen Isänmaallisen Kansanliikkeen ohjelma ei sisältänyt sanaa "juutalainen" eikä se myöskään julistanut juutalaisvastaisuutta[31] vaikkakin Ajan Suunnassa esiintyi juutalaisvastaisia kirjoituksia. Liikkeen kannatus oli alle 10% ja laskusuunnassa pitkin 1930-lukua. Talvisodan jälkeiseen Rangellin hallitukseen se hyväksyttiin kansallisen yhtenäisyyden nimissä, jossa se sai kaikkein vaatimattomimman ministerinsalkun, Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön toisen salkun.

IKL on rinnastettavissa ennemminkin militarismia korostaneeseen italialaiseen fasismiin kuin rotuoppeihin pohjautuneeseen saksalaiseen kansallissosialismiin (natsismiin). Fasismi-sanaa käyttö "yleissanana" pohjautuu Stalinin Neuvostoliiton kielenkäyttöön 1930-luvulta ja on juurtunut myös Suomeen. Se pitää sisällään sekä alkuperäisen fasismin että kansallissosialismin.

Samanoloisella nimellä toimineen Isänmaallisen Kansanpuolueen ohjelma sen sijaan sisälsi rotupoliittisia tavoitteita. Tämä puolue kuitenkin kuihtui pois jo kahden vuoden kuluttua perustamisestaan vuonna 1933. Se sekoitetaan joskus eduskunnassa toimineeseen IKL:ään.

Juutalaisvastaisuudella mitätön kannatus

Vuosikymmenen lopulla vaikuttaneet IKL:ää oikeistolaisemmat liikkeet olivat avoimen juutalaisvastaisia, mutta sijaitsivat marginaalin marginaalissa. Kesän 1939 vaaleissa eduskunnan ulkopuolelle jääneet, Suomen tilastollisessa vuosikirjassa erittelemättömät Muut puolueet ("natsit" ja "ei-natsit"), saivat yhteensä 1.506 ääntä. Heidän osuutensa oli siten 0,1% vaaleissa annetuista äänistä.[32]

Saksan Helsingin lähettiläs Wipert von Blücher oli jo keväällä 1938 viestittänyt Berliiniin, että suomalaisista 90% oli demokraatteja. Saksan poliittiseen järjestelmän kannatus oli Suomessa heikkoa, mikä näkyi myös siinä, että Hitlerin Taisteluni kirjaa (jossa suomalaisia ei lainkaan mainittu), ei oltu julkaistu suomeksi. Tämä tapahtui vasta 1941, kun se Ruotsissa julkaistiin jo 1934.

Matkustajalaiva Ariadne

Ariadne Helsingissä. Laivan tuomaa toista pakolaiserää ei päästetty Suomeen eikä mihinkään muuhunkaan maahan. - Kuva: Hugo Sundström 1938. Museovirasto.

Pieni maa suurvaltain pelilaudalla

Mannerheimin arvio

Mannerheim, joka vuosisadan alussa oli toiminut ulaanirykmentin komentajana Puolassa, kirjoitti sisarelleen Eva Sparrelle syksyllä 1939:

Puola parka, on vaikeata uskoa mahdolliseksi, että tuo ritarillinen ja urhoollinen kansakunta on jälleen kerran jaettu, ja keiden kesken - Stalinin Venäjän ja Hitlerin Kolmannen valtakunnan! Se merkitsee tuhoutumista kahden pirullisen kiduttajan käsissä, sillä mitään inhimillistä on turhaa etsiä kummastakaan näistä tyranneista. Ja kuka on vuorossa seuraavana, kun näiden herrojen ruokahalu on ehtinyt kasvaa?[33]

Ennen sotia Mannerheim oli kiertänyt eri Euroopan maissa "haistelemaan ilmaa" Suomen hallitusten toimeksiannosta. Lisäksi hänellä oli laaja kontaktiverkosto etenkin Venäjältä paenneiden emigranttien keskuudessa. Sotamarsalkan ulkopoliittiset arviot menivätkin ällistyttävän usein oikein.

Suomettuminen ja ruotsittuminen

Pohjois-Euroopan kartta 1940

Suomi "kahden pirullisen kiduttajan" välissä: Pohjois-Eurooppa kesästä 1940 kesään 1941.

Pieni valtio pystyy päättämään omista asioistaan vain rajallisesti, suurempien määräämien rajojen sisällä. Jopa pienen valtion olemassaolo on riippuvainen suurvalloista, minkä Baltian maat saivat katkerasti todeta.

"Suomettumista" on esiintynyt läpi ihmisen historian. Talvisodan jäljiltä Suomen ja Saksan suhteet olivat viileät, mutta kun saksalainen sotilassaapas laskeutui 9.4.1940 Oslon lentokentälle, Suomi "suomettui" ja Ruotsi "ruotsittui". Ruotsin politiikasta on käytetty nimitystä "realpolitik".

Välirauhan alussa alkanut suomettuminen toteutui uhkaavammassa maailmanpoliittisessa tilanteessa kuin 1960-luvulla Kekkosen aikaan. Johtavien poliitikkojen ja sotilashenkilöiden oli tarkkaan harkittava sanansa, sillä isänmaan etu ohitti sananvapauden ja "rehelliset mielipiteet".

Suomen uhkakuvat

Keskikesällä 1940 Suomi oli täysin suurvaltojen armoilla:

Neuvostoliitto – liitti Baltian maat itseensä ja esitti toistuvasti poliittisia vaatimuksia Suomelle.

Iso-Britannia – vaikeutti kaupankäyntiä USA:n kanssa ja lopulta salli hankkia öljyä vain murto-osan Suomen tarpeesta.

USA – hyväksyi brittien toimet, vaikka ne samalla rajoittivat myös amerikkalaisyritysten kaupankäyntiä Suomen kanssa.

Saksa – murskasi länsivaltain maa-armeijat ja suhtautui Suomeen kylmäkiskoisesti pitäen kiinni Molotov-Ribbentrop sopimuksesta.

Historian taakka

Juutalaiskansa karu historia

Läpi vuosisatojen juutalaisia oli sorrettu ja pahimmillaan murhattu useissa eri maissa sekä viranomaisten että tavallisten kansalaisten toimesta. Uskonnollisista syistä juutalaiset puolestaan olivat itse pitäneet etäisyyttä muuhun yhteiskuntaan. Kaikki vähemmistöt, muutkin kuin juutalaiset, ovat olleet otollinen kohde vihanpurkauksille, kun syntipukkia on kaivattu.

Aleksanteri II murhan seurauksena syntyneissä pogromeissa Venäjällä hävitettiin 20.000 juutalaisen kodit ja heidät karkotettiin Moskovasta ja Pietarista.[34] Väkivaltaisuuksien seurauksena Itä-Euroopasta pakeni liki 3 miljoonaa juutalaista, heistä 2/3 Yhdysvaltoihin.[35]

Valinnan aika

Suomen juutalaisten keskuudessa kaksoisidentiteetti näkyi henkilökohtaisissa valinnoissa Välirauhan aikana. Vaikka Suomen tulevaisuus oli uhattuna, maassa pysyivät ne 80% juutalaisista, jotka katsoivat olevansa enemmän suomalaisia kuin juutalaisia. He toteuttivat juutalaisten patriarkkojen 1885 säätyvaltiopäiville antaman ylvään lupauksen:

Olemme ihan vakuuttuneita siitä, että jos anomuksemme kuullaan, tulevat lapsemme ja jälkeläisemme, saadessaan kerran tietää, että Suomi on harrastanut heidänkin parastaan, pelkästään tämän tietoisuuden kannustamina täyttämään velvollisuutensa ahkerina ja uskollisina kansalaisina.[36]

Osalle juutalaisia siteet Suomeen olivat heikot ja he poistuivat maasta. Historia oli opettanut juutalaisia hylkäämään kotinsa tuhon uhatessa. Se oli lohduton, mutta toimivaksi havaittu eloonjäämismekanismi.

Viitteet
1 Tilastollinen päätoimisto. Suomen tilastollinen vuosikirja 1940, s59, "26. Väestö uskontokunnan mukaan vuonna 1939."
2 Tilastollinen päätoimisto. Suomen tilastollinen vuosikirja 1942, s44, "16. Väestö kielen ja uskontokunnan mukaan, lääneittäin vuonna 1940."
3 Max Jakobson: Väkivallan vuodet, s115. "Yhdysvaltain aloitteesta järjestettiin heinäkuussa 1938 Evianissa konferenssi pohtimaan keinoja Saksan ja Itävallan poliittisten pakolaisten asuttamiseksi. Paikalla oli edustajia 27 valtiosta, joihin kuuluivat Skandinavian maat, mutta Suomea ei ollut kutsuttu."
4 Taimi Torvinen: Pakolaiset Suomessa Hitlerin valtakaudella, s52-53. "Eikä aiheeton ollut poliitikkojen pelko, että Evianin konferenssi ja yleensä vapaamielinen pakolaispolitiikka innostaisi eräitä maita työntämään omia kansalaisiaan muiden kansojen niskoille: puolalainen valtuuskunta pyysi Evianin komiteaa ottamaan Puolan juutalaiset, joita oli yli kolme miljoonaa, emigraatiosuunnitelmiinsa, sillä Puola halusi poistaa heidät maasta. Samanlaisia pyrkimyksiä oli Romanialla ja jossakin määrin myös Unkarilla."
5 Taimi Torvinen: Kadimah. Suomen juutalaisten historia, 147. "Mirmovitschin kirje 8.12.1938 Pariisin Hicemille osoittaa, miten kiikkeriä pakolaiskysymykset olivat: Danzigilaiset täytyy saada pois Suomesta kahden kuukauden kuluessa, niin kuin oli sovittu, sillä muuten voi syntyä huono suhde "tähän asti pakolaisasioissa erittäin vastaantuleviin (überaus entgegenkommenden) Suomen viranomaisiin"."
6 Taimi Torvinen: Pakolaiset Suomessa Hitlerin valtakaudella, s93. "Tätä Saksaan palauttamista käsiteltiin myös sos.dm. puoluetoimikunnassa 23.8.1938. valtiovarainministeri Väinö Tanner huomautti, että hallituksen toimenpide pakolaisten palauttamisessa ei suinkaan kohdistunut pakolaisiin, vaan nimenomaan Saksan menettelyä vastaan. Hallituksen oli suorastaan pakko ottaa Saksaan tällainen tiukka ote. Vähän myöhemmin sisäministeri Kekkonen selvensi hallituksen politiikkaa Svenska Pressenille: "Periaatteessa aiotaan estää näiden pakolaisten hakeutuminen Suomeen... Se koskee pakolaisia yleensä, ei pelkästään juutalaisia. Meidän varsinainen pakolaisongelmamme ei koske lainkaan näitä, vaan yli 10.000 karjalaista pakolaista, jotka vuosien aikana olemme vastaanottaneet Venäjältä.""
7 Hannu Rautkallio: Holokaustilta pelastetut, s442-453. Lukumäärät laskettu taulukossa olevien tietojen perusteella.
8 Rautkallio Hannu: Holokaustilta pelastetut, s330 ja 442-453. "Tarkkojen laskelmien perusteella Suomessa vuosina 1941-44 pelastettujen juutalaispakolaisten kokonaislukumääräksi saadaan nyt ainakin 365 ihmistä, mutta lukumäärä nousee todennäköisesti vieläkin suuremmaksi."
9 Rony Smolar: Setä Stiller Valpon ja Gestapon välissä, s39. "Sosiaalinen kanssakäyminen tapahtui vain juutalaisten kesken eikä tuttavapiiri juuri ulottunut yhteisön ulkopuolelle. Tiivis kanssakäyminen johti myös lasten tai lastenlasten välisiin avioliittoihin..."
10 Kaija Junkkari: Suomen juutalaiset uskonnollis-etnisenä vähemmistönä, s122. "Revisionisteille oli Palestiinaan muutto ehdottomasti ainoa ratkaisu juutalaiskysymyksessä. Elämä Suomessa oli vain galutia, epänormaalia ja väliaikaista. - - - "Elävä kulttuuri saa ravintonsa elämästä, mutta elämä galutiassa ei ole meidän omaa elämäämme", kirjoitti nimim. Benami Hazohariin vuonna 1936 [Hazohar 5-6/1936, s4]. Erez-Israel oli täten revisionistien ainoa todellinen kotimaa. Elämästä Suomessa ei paljoa edes puhuttu, vaan huomio keskitettiin Palestiinaan."
11 Teuvo Laitila: Uskonto, isänmaa ja antisemitismi, s100. "Kääntyminen oli vielä 1900-luvun alkupuolella myös sosiaalisesti vaikeaa, sillä käännynnäisestä tuli monien juutalaisten silmissä mesumad, kirottu, poispyyhitty, luopio. Perhe ja suku hylkäsivät hänet ja samoin teki seurakunta; Helsingin ylirabbiini Simon Federbusch antoi tämän sisältöisen ohjeen 1930 luvulla ja se oli voimassa 1960 luvulle. Juutalaisyhteisölle käännynnäistä ei enää ollut olemassa. Myös toisuskoisen kanssa avioituneet juutalaiset suljettiin yhteisöstä."
12 Jari Hanski: Juutalaisvastaisuus suomalaisissa aikakauslehdissä ja kirjallisuudessa 1918—1944, s101. "Hillevi Rantasen tutkimuksen mukaan seka-avioliittoja solmittiin vuosina 1925-1944 kaikkiaan 54, ja niistä 35 tapauksessa toisena osapuolena oli juutalainen mies ja 19:ssä juutalainen nainen."
13 Taimi Torvinen: Kadimah. Suomen juutalaisten historia, s115. "Nuorten sionistiset yhdistykset järjestivät juhlia Kansallisrahaston kartuttamiseksi. ---- Oli luonnollista että myös Etsivä keskuspoliisi piti silmällä liikettä, jonka toiminta tähtäsi kokonaan Suomen rajojen ulkopuolelle."
14 Taimi Torvinen: Kadimah. Suomen juutalaisten historia, s115.
15 Timo Stewart: Ja sana tuli valtioksi. Suomalaisen kristillisen sionismin aatehistoria, s143. "Sionismi oli kasvattanut suosiotaan Suomen juutalaisten keskuudessa, vaikka vuoteen 1936 mennessä ilmeisesti vain 40–50 oli muuttanut Palestiinaan."
16 Hannu Rautkallio: Suomen juutalaisten aseveljeys, s39. "Etsivä Keskuspoliisi kiinnitti tarkoin huomiota sionistien kokousten pitoon; Talvisodan alla Suomen revisionistit ryhtyivät myös värväämään juutalaisnuoria "juutalaislegioonaan" Palestiinan "vapauttamista" silmällä pitäen. Sitä koskevia lentolehtisiä oli levitetty Suomen kaupungeissa.

Viite s209: - - - kirjapaino "Nopea" Unioninkadulla. Sen omisti johtaja Samuel Rubinstein, Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvoston sihteeri. - - - lentolehtisten pohjana oli Tel Avivista 9.9.1938 lähetetty sähkösanoma. Lentolehtisiä jaettiin vielä vuoden 1939 syksyllä suuremmissa Suomen kaupungeissa. Johtaja Rubinstein oli toimittanut kaksoiskappaleen em. Tel Avivin sähkeestä myös oikeusministeriölle, joten lupa niiden levittämiseen oli saatu."


Tässä on yhtäläisyyksiä meidän aikamme värväystoimintaan ISIS terroristien pariin.
17 Eero Kuparinen: Antisemitismin musta kirja, s241. "On kuitenkin arvioitu, että Venäjän vuosien 1918-21 pogromeissa menehtyneitten juutalaisten lukumäärä olisi noussut noin 200.000:een. Ukrainan koko juutalaisasutuksesta surmattujen osuus olisi ollut tällöin noin 10%."
18 Jari Hanski: Juutalaisvastaisuus suomalaisissa aikakauslehdissä ja kirjallisuudessa 1918—1944, s150. "Politbyroon jäsenistä oli juutalaisia 23–37 prosenttia aina vuoteen 1925 asti, mutta kun puolueen oppositio poistettiin, ei yhtäkään juutalaista jäänyt joukkoon. 1930-luvulla sen sijaan politbyrossa oli juutalainen Lazar Kaganovitš. 1930-luvun puhdistuksissa moni juutalainen katosi puolueen ja sihteeristön tärkeiltä paikoilta, mutta Pinkuksen mukaan syynä ei ollut juutalaisuus vaan valtapolitiikka. Neuvostoliiton parlamentissa juutalaisia oli 4,1 prosenttia vuonna 1936. Puna-armeijan johdossa heitä oli enimmillään 4,6 prosenttia vuonna 1926. Väestölaskennan mukaan juutalaisia oli Neuvostoliitossa 2.431.000 vuonna 1923, 2.680.823 vuonna 1926 ja 3.020.000 vuonna 1939."
19 Eero Kuparinen: Antisemitismin musta kirja, s242. "Virallisesti Kreml ei harjoittanut antisemiittistä politiikkaa, mutta käytännössä juutalaiset joutuivat kärsimään sen toimista monin eri tavoin. Valtion vainotessa esimerkiksi uskontoja myös juutalaiset saivat osansa. Tällöin myös juutalaisten itsehallintoon liittyvät elimet lakkautettiin. Kaikki kauden toimet toteutettiin kommunismin nimissä ilman, että niitä olisi suunnattu erityisesti juutalaisia kohtaan Venäjän muiden etnisten vähemmistöjen kärsiessä tilanteesta samalla tavoin"
20 Kimmo Rentola: Kenen joukoissa seisot, s264. "Lokakuun lopussa, jolloin suoritettiin viimeinen laskenta, [SNS] seuran jäsenmääräksi kirjattiin 35.154 henkeä.... Jäseniä oli jonkin verran enemmän kuin sosialidemokraattisessa puolueessa, jossa tapahtui katoa."
21 Mikko Uola: Petsamo 1939-1944, s193. "Britit määräsivät, että polttoainetta ei saanut kuljettaa kuin yhdellä tankkilaivalla (Josefina Thorden). Muut laivat saivat tuoda polttoainetta vain sen verran kuin Rovaniemen ja Petsamon väliseen liikenteeseen tarvittiin. - - - Niinpä britit eväsivät mm. Amerikasta Boforsin tehtaille Ruotsiin tilatun 400 tonnin tolueenilähetyksen, joka oli tarkoitus käyttää tykinammusten valmistamiseen Suomelle."
22 Michael Jonas: Kolmannen valtakunnan lähettiläs, s103. "Kun kaikki allekirjoittajamaat olivat ilmoittaneet virallisen sopimustekstin hyväksymisestä, myös Saksa ilmoitti Blücherin pyynnöstä Suomen ja Ruotsin hallituksille myöntymisestään Tukholman suunnitelmaan [Ahvenanmaan linnoittaminen yhdessä]. Ribbentropin asiaa käsittelevä, Suomen Berliinin lähettiläälle toimitettu nootti esitti uudelleen Saksan vaatimuksen tiukan puolueettomuuden noudattamisesta. Neuvostoliitto, joka ei ollut itse allekirjoittajamaa mutta jonka osallistumista Iso-Britannia oli vaatinut ratifiointiprosessin välttämättömänä ehtona, esti kuitenkin vetollaan bilateraalisen yhteishankkeen kaikki toteutusmahdollisuudet."
23 Mikko Uola: Petsamo 1939-1944, s233. "Ensimmäiset sotilaallisessa kauttakulkuliikenteessä olleet saksalaiset autot näkyivät tilastossa 2.10.1940."
24 Sotatieteen laitos: Jatkosodan historia, osa 1, s27. "Kaikkiaan kuljetettiin Suomen halki Norjaan syyskuusta 1940 toukokuuhun 1941 mennessä 30.000 saksalaissotilasta."
25 Jukka Nevakivi: Ystävistä vihollisiksi, s68. "Kaikkiaan jäi näistä etappitehtäviin Turkuun, Raumalle, Mäntyluotoon, Haapamäelle, Ylivieskaan, Rovaniemelle ja Ivaloon 2.200 miestä muiden jatkaessa matkaansa Pohjois-Norjaan."
26 Klas Åmark, Att bo granne med onskan, s142-143. "Från juli 1940 till november 1941 hade sammanlagt 686.000 tyska permittenter, soldater och sårade rest per tåg genom Sverige till och från Norge och Finland. Det blev cirka 1.000 till 1.400 permittenter per dag."
27 Michael Jonas: Kolmannen valtakunnan lähettiläs, s245. "Suomalainen sotilas ei taistele Saksan Euroopan-herruuden vaan Suomen itsenäisyyden puolesta vapaassa pohjolassa. Suomi ei ole saari, vaan kaikki mitä tapahtuu Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, vaikuttaa siihen koko ajan voimakkaasti. Erityisesti Norjan tapahtumat heittävät mustan varjon Suomen ylle. - - Korostin Saksan ja Suomen hyvän suhteen perustuvan siihen, että me emme sekaannu maan sisäisiin oloihin, emme pidä yhteyttä oikeistoradikaaleihin ryhmiin ja kiittäen tunnustamme Suomen valtiomuodon." [Lähettiläs Blücherin memo 6.11.1942]
28 Eero Kuparinen: Antisemitismin musta kirja, s238.
29 Taimi Torvinen: Kadimah. Suomen juutalaisten historia, 127. "Saksan Helsingin-lähettiläs Wipert von Blücher. Hän totesi helmikuussa 1939 päiväkirjassaan, että juutalaiskysymyksestä keskustellaan Suomessa paljon, mutta saksalainen näkökulma ei saa montakaan puolustajaa."
30 Matti Simola, Jukka Salovaara: Turvallisuuspoliisi 75 vuotta, s13-14. "Vuoden 1918 elo-syyskuussa perustettiin Suomen Kommunistinen Puolue (SKP) järjestämään ja johtamaan vallankumoustaistelua Suomessa. Puolueen perustamislausunnossa sanottiin: Suomalainen Kommunistinen Puolue on proletariaatin, palkkatyöväen puolue, joka ajaa yksinomaan työväenluokan asiaa, koettaen nostaa sitä valtaan, hävittääkseen porvarillisen rosvovaltion ja kapitalistisen talousjärjestelmän. - - - 1. Työväen on tarmokkaasti valmistauduttava aseelliseen vallankumoukseen, eikä suinkaan pyrittävä palaamaan siihen vanhaan eduskunnalliseen, ammatilliseen ja osuustoiminnalliseen taisteluun, jonka kannalla Suomenkin työväenjärjestöt olivat ennen vallankumousta."
31 Eero Kuparinen: Antisemitismin musta kirja, s281. "Isänmaallinen Kansaliike, joka vei leijonanosan Suomen äärioikeiston kannatuksesta, ei liputtanut antisemitismin puolesta. Sen missään ohjelmakohdassa ei mainittu juutalaisia tai rotuopillisia päämääriä kansallissosialismin malliin. Puolueen poliittisissa kannanotoissa juutalaisvastaiset purkaukset olivat myös harvinaisia, vaikka puolueen lehden, Ajan Suunnan, sivuilta saattoi tosin joskus löytää jyrkkiäkin juutalaisvastaisia kommentteja. Puolueen vapaamuurariuden vastaisissa kannanotoissa oli sen sijaan selvästi myös antisemitiittinen leima."
32 Tilastollinen päätoimisto. Suomen tilastollinen vuosikirja 1940, 261. Eduskunta vuosina 1863—1939, s320. Ko tieto 1.506 löytyy sarakkeesta "Muut puolueet", joka käsittää kansallissosialistit ja muut sirpalepuolueet. Edellisissä eduskuntavaaleissa 1936 ryhmä "Muut puolueet" oli saanut 2.502 ääntä.
33 Stig Jägerskiöld: Mannerheim. Kirjeitä Seitsemän vuosikymmen ajalta, s295-296.
34 Hahn, Brody, Furstenberg: Juutalaisten historia, s142. "Aleksanteri II kuoli 1881 murhaajan heittämästä pommista - - - Näin alkoivat jälleen veriset vainot. Kiihtyneet kansanjoukot hyökkäsivät 1881 ja 1882 monissa Etelä-Venäjän kaupungissa juutalaiskortteleihin, rosvosivat ja murhasivat eikä poliisi millään tavoin puuttunut näihin julmuuksiin - - - Kumpaankaan suurkaupunkiin, Moskovaan ja Pietariin, he eivät saaneet asettua asumaan."
35 Tapani Harviainen: Juutalaisten historia, s103. "Vuosien 1881-1884 ankarien juutalaisvainojen takia pakeni Itä-Euroopasta kaikkiaan 2.750.000 juutalaista. - - - Yhdysvaltoihin 2.000.000."
36 Samuli Skurnik: Narinkkatorilta Kiestingin mottiin, s9. "Suomen juutalaisten patriarkkojen vetoomus vuoden 1885 säätyvaltiopäiville."
Seppo Jyrkinen - palaute ät jyrkinen.fi - kopiointi sallittu